تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ ۱۳۹۶/۷/۶ | کد خبر: 139294 | منبع: | پرینت |
تندیس شیرین هزاره، در دایکندی ساخته شد.
شیرین هزاره دختر قهرمانی بود که فرماندهی چهل دختران هزاره در ارزگان را بر عهده داشت، آنها با لشکریان خون ریز عبدالرحمان جنگیدند و بعد از تمام شدن مرمی هایشان، خود را بر فراز قله کوه رسانند و برای اینکه اسیر لشکر عبدالرحمان جابر نشوند دست در دست یکدیگر گذاشته و خود را از بالای کوه به داخل دره انداختند.
کد (7)
>>> بلی قهرمان آغی بزرگ آغی شجاع آغی نجیب آغی پاک و پاکیزه آغی شرین آغی
ابراهیمی
>>> ولا خو ب تاریخ ره پیدا کردید
>>> بیا از این نوده پیوند کو.
>>> درود به شهامت همچو دخت افغانستان که مرگ را ترجیح دادند ،نه اینکه اسیر غول های وارداتی شوند، دخت افغانستان ! تمام کشور به شما ها بدهی کار اند ، درود و سپاس قهرمانان افغانستان .
>>> چهل دختران به سرکردگی شیرین
>>> خداوند ظالمین را به ظلم شان گرفتار کند.
باید کاوش و پژوهش تفصیلی صورت بگیرد تا قضیه از قصه فولکلوریک بیرون شده و مستند ثبت تاریخ جنایات دولتی شود.
دلایل مورخین عبدالرحمن خانی این است که در پروسه دولت-ملت سازی این اتفافات از بدیهیات است . چیریکه تکرارش در دوران طالبان صورت گرفت و فعلن هم به شیوه های مختلف جربان دارد.
>>> سابق میگفتند این حرکت از کوه پرتاب شدن در زمان چنگیز بوده حالا عبدالرحمن شد؟
>>> چرا اين مجسمه را در ارزگان نساختند.
>>> تمام ارزگان و یک قسمت عمده زابل، هلمند، غزنی، وردک، قندهار، و نیمروز هزاره نشین و تاجک نشین بودند که توسط سفاک عبدالرحمن خان نسل کشی شدند و فرار داده شدند و زمین آنها به پشتون ها داده شد۰ زیادترین وحشت کشتار و ظلم را هزاره ها دیدند۰ در دوران های بعدی تا امروز در شمال، غرب، و مناطق مرکزی زمین های درجه اول زراعتی به ناقلین پشتون داده شد و در آنجا جابجا شدند در حالیکه مردمان اصلی آنجا ها همه بی زمین و در فقر بودند و هستند۰
>>> وحشتیکه در زمان عبدالرحمن اوغان سفاک و ظالم شد کم از وحشت چنگیز نبود۰ عبدالرحمن در قسمت مردم بیدفاع هزاره فرمان داده بود که سرش از من مالش از شما و کله منار ها از آن سر ها درست کرد۰
>>> بسیارکارنیک است احسن
>>> نی که چهل دختران پغمان را دزدی کرده باشید. لطفا ماخذ شانرا نشان دهید.
>>> حالا این ها هم می خواهند که یک ملالی دوم برای خود بسازند. گاهی این افساۀ چهل دختران در زمان چنگیز رُخ داده است و گاهی در زمان عبدالرحمن، چند سال بعد شاید در زمان طالبان اتفاق افتاده باشد.
>>> بیا از این نوده پیوند کو
سابق میگفتند این حرکت از کوه پرتاب شدن در زمان چنگیز بوده حالا عبدالرحمن شد؟
>>> یاد این قهرمان دختر جاودانه و روح بزرگ و پر توحش شاد باد
>>> گیریم که شما درست میفرمائید و سخنان شما کاملاً درست است باز هم بت پرستی است.
>>> هیچکس بجز شما نگفته که قصه چهل دختران مربوط دوران چنگیز است .
یک چیز واضح وروشن است که این اتفاق در زمان عبدالرحمن در ارزگان رخ داده است.
- نقل قول های دروغین زیاد است بعضی ها نسبت به دوران روس میدهند که اینها هیچکدام واقعیت ندارند.
>>> هموطنان عزیز:
تمدنهابه قرن حجربرمیگردد متوجه باشید،
درکشورماعنوان حکومت این است(جمهوری اسلامی افغانستان)،اگراین عنوان براساس حکم قانون اساسی است یعنی نظام مااسلامی است ومردم ماهم مسلمان پس بیائیداین سوالات راازبت تراشان قرن 21 بپرسیم:
1-آیاشمااسلام رامنحیث دین رسمی مردم وبرای خودتان قبول داریدیانه؟اگرجواب منفی است باشماکاری نداریم،اگراسلام رامنحیث دین قبول دارید،اسلام درهمه جاودرهرشرایط وتوسط هرنهاد،شخص یااشخاص اززبان قرآن،پیامبر،امامان ورهبران دین دراهل تشیع وسنت وجماعت تراشیدن بت ومجسمه رامنع قرارداده است ومرتکبین آنرابه عقوبت سختی وعده داده است،حالاتوجیه شمابت تراشان معاصر درقضیه بت تراشی شیرین وتلخ دردایکندی وبامیان چه است؟احتمالاپاسخ رااززبان وکتب مجتهدان قرن 21هزاره ها ارائه خواهیدکرد،پس لطفاآنراواضح سازیدتاسایرمسلمانان باخبرشوند.
2-درعاشورای امام حسین نواسه پیغمبرص هیچ جاده وراهی باقی نمانده است که نبسته ایدوبدن های تانرابازنجیرهاپاره پاره کرده ا یدوخودتانرامسلمانان چندآتشه جلوه میدهید،آیاهمین حسینی که شمابخاطراوخودراتکه تکه میکنید،دررفتاروکردارش تراشیدن بت راچه تعبیرکرده ا ست؟
3-یکی ازدلایلی که اهل تشیع برای نمازخواندن بادست بازمی آورنداینست که(پیامبراسلام ص درحال نمازبودندوکفارومنافقان مجسمه های تراشیده شده رادرصف نمازداخل آستین های شان پنهان کرده بودند،حضرت پیمبرص بخاطرابراز تنفرورسوایی کفاردستوردادندکه دستهای بسته رابازکنیدتابتهای بت پرستان بیفتدوروی شان سیاه شود)،اگراین مسئله حقیقت داردوشماانراتائیدمیکنیدپس بت تراشی دایکندی رابدست بت تراشان هزاره چه معنامیکنید؟یابرفرض شمابت های اسلامی میتراشید؟
4-ازبزرگان وعلمای شیعه وسنی میخواهم که به خاطررضای خداوحرمت قران پاک ازسکوت شرمسارانه دست بردارندودربرابراین بدعت هاعکس العمل نشان دهند،وخدای نخواسته درمراسم افتتاح بت هاسهم نگیرندوبیانیه های عریض وطویل ایرادنکنند.
اگراعتقاد به اسلام وپیامبرداریدلطفابادین وقرآن بازی نکنید،وروی تانرادردنیا وآخرت سیاه نسازید،برای آمرزش شیرین وتلخ دعاکنیدوازاعمال ناشایسته استغفارکنید،بیشترعاقلان صلاح کارخویش خوددانند.
هموطن شماازکابل
>>> خیر بیبینید اصل گپ را گفتید هیچ فرق بین این مردم نیست عبدالارحمان طالب و بقیه نکتایی پوشان شان از یک اندیشه برخوردار است درست فومودید که مردم را درروشنایی قرار دادید ناگفته نباید گذاشت که هر یک به نوبه خود تاریخ دارد طالبان شان مدرن تر بودند نسبت به عبدالارحمان چرا بادارش متفاوت بود اینها ذبح میکرد نمونه اش هم تبسم و خانواده اش که در زابل زبح گردید و تطاهرات ملیونی که جهان را لرزاند بخاطر اندیشه مدرن طالبان و حمایت کنندگان شان بود که تا امروز ارگ در انحصار دیوار های سمنتی قرار گرفت خوب است که شما هم حاضر به واقعیت پسندی شدید آفرین
>>> خبر از ارزگان آورده کوتر
زکـوچ رفتگان آورده کوتر
نمیدانم چیکه خونینه پرشی
غم چل دختران آورده کوتر
*
چهل دختر، چهل کوتر، چهل رنگ
نشسته هر یکی بر شاخهای سنگ
ده دست هر کدام شی نامۀ سرخ
چراغی، پرچمی، شور دل تنگ
*
سبکبالان و سرخیلان اندوه
تفنگدارن سنگ و سوته و چو
پس از جنگ و گریز و آتش و دود
یکه یکه برفتند تا سر کوه
*
پس پشت شی فقط چند خانه مانده
دو تار مومیان شانه مانده
از پشته قندهار تا دشت ششپر
فقط چند توغی ویرانه مانده
*
سر کوتل سیا زاغا نشسته
تمام راه روود ره … بسته
به لاخ کوه چهل گیسو حمایل
مسافران بال و پر شکسته.
*
شیرین سر خیل آن بالا نشسته
چنین میخواند با ساز شکسته
دختر ازرگی ده چنگ اوغو!؟
الیگو ننگه، ده قورو نوشته.
*
تمام ارزگو ره غم گرفته
خانه خانه شی ره ماتم گرفته
زمین داور و شش برج و دو دی
همه ره آتش گرفته، دم گرفته
*
ده پای کوه تمامشی لاشه خوره
پاکستانی، هندی، …کوره
تمام راه روود کوه ره بستن
راه دره دهان باز گوره
*
پری از شاخ دولانه صدا کرد
شیرین با دختران یکجا دعا کرد
منیژه، تاج گل، زیبا، فریبا
ز صدق دل همه رو سون خدا کرد
*
لشکر … نزدیک تر شد
کبوترها از این حرکت خبر شد
شیرین: زیبا، فریبا را بغل کرد
سفر کوتاه تر کوتاه تر شد
*
کبوترها همه پرواز کردند
سفر سوی سفر آغاز کردند
عقابان بلند پرواز ازره
پر خونین شان را باز کردند
*
تمام دره در فریاد گم شد
کبوترها به دردآباد گم شد
جوانی و غریبی و غم یار
همه در خاطر ناشاد گم شد
سر خاک شیرین لالک برون شد
>>> اگر شما واقعا به خداونداحترام دارید ساختن بت که به هدف عبادت نباشد یک هنر است و هیچ گناه هم ندارد اما انفجار و انتحار در قرآن کریم جرم نا بخشودنی است که باید متوجه آن باشید که متا سفانه شما آن را عبادت میدانید پس خوب است که اعمالرا که به ضرر مردم است ازبین برود نه هنر
>>> مردم دایکندی باید از غ وع پرسا ن کند که فایبر نوری در دایکندی کارش در کجا رسید یا اینکه ع وغ مردم هزاره را مانند تشله با زی می دهد
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است