ذکر قومیت در تذکره شکاف قومی را بیشتر می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۴    ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ کد خبر: 144199 منبع: پرینت

راهکار نهایی برای شکستن بن بست تذکره های الکترونیکی.

بهترین و کم جنجال ترین طریقه برای شکستن بن بست تذکره های الکترونیکی عبارت از ذکر نشدن کلمه "افغان" و برعلاوه "قومیت ها" در تذکره های الکترونیکی است. زمانی که در بالای تذکره ها، اصطلاح "جمهوری اسلامی افغانستان" نوشته می شود، کاملا افاده می کند که دارنده این سند، شهروند کشور افغانستان است و نیازی برای ذکر مجدد کلمه "افغان" در آن نیست.

در عین حال، ذکر قومیت ها در تذکره ها در درازمدت، شکاف میان جامعه را بیشتر خواهد کرد و در مسایل مختلف سیاسی موجب تقویت تنش های قومی خواهد شد. تعمیم دادن کلمه افغان به همه مردم تا به حال موجب نارضایتی ها و اعتراضات گسترده گردیده است. دامن زدن بیشتر به این مساله باعث شکاف بیشتر در جامعه خواهد شد.

فقط راه حل نهایی این است که از ذکر کلمه "افغان" و هم دیگر "قومیت ها" در تذکره های الکترونیکی جلوگیری شود. راه حل دیگری که همه بپذیرد، یافت نخواهد شد و این بن بست ناشکسته باقی خواهد ماند.

امید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه الکترونیکی
قومیت
نظرات بینندگان:

>>>   بنویسید ملیت افغانستانی
یکی و خلاص
نه قوم نه قبیله

>>>   صد در صد موافق هستیم بسیار طرح خوب است
فیروزی کابلی

>>>   برگردان اول بفارسى کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه
نام کتاب به عربى: "تتمة البیان فی تاریخ الافغان"
نویسنده: سید جمال الدین حسينی مشهور با سه لقب "اسدآبادی"٬ "الکابلى" و "الافغانى"
تاريخ نگارش:
چاب اول کتاب: 1901 مصر
نام کتاب به فارسى: "بيانات واپسين تاريخ افغان"
مترجم: محمدامین خوگيانى
نام کتاب: "حیات سید جمال الدین افغانی" زبان فارسى این کتاب در سه قسمت است:
نویسنده : محمدامین خوگيانى 1900-1985
نام کتاب به فارسى: سوانح سید علی ترمذی جد اعلایَ سید جمال الدین
نویسنده محمدامین خوگيانى
تاریخ افغان به قلم سید جمال الدین افغان به عربی نوشته شده و بعداً در سال ۱۹۰۱ پنج سال بعد از مرگ او علي يوسف الكريدلي, صاحب و محرر جريدة العلم العثماني در استانبول ترکیه انرا طور هدیه برای امیر عبدالرحمان خان پادشاه افغانستان چاپ نمود و بعداً انرا محمدامین خان خوگيانى مدیر جریده انیس به فارسی ترجمه نمود
چاپ کتاب به فارسى کابل افغانستان 1940
تتمة البیان فی تاریخ الافغان
محمدامین خان خوگيانى پسر اسراييل خان خوگيانى بود
که از سوى امان اله خان موظف شد وظيفه آموزش خوگيانى را بدوش گيرد. پدر اش اسراييل خان جان خود رابراى استقلال سرزمين عليه انگليس ازدست داد. پدر کلان امان اله خان امنيت زندگى يکى از منورين پشتون را بدست گرفته نتوانست.
محمدامین خان خوگيانى در "فصل اول در وجه تسميهٔ افغان" در برگ 62 کتاب مى نگارد: آغاز نقل قول
فصل اول در وجه تسميهٔ افغان
فارسى زبانها اين قوم را به لفظ "افغان" مى شناسند و وجه تسميهٔ اين اسم را چنين نگاشته اند. هنگاميکه بخت نصر ملت موصوف را زير فشاراسارت گرفت از درد و اندو زياد آه و فغان مى کردند. بجهت همين فرياد و فغان بفارسى ايشان را افغان مى گفتند و ازهمان آوان به همين نام ناميده شده اند.[٢]
پاورقى برگ 62 از سوى مترجم
[١]تشريعات اين موضوع ....
[٢]نقل قول تاريخ فرشته ...
در برگ 63
ورأى مؤرخين ديگر بر اين قرارگرفته که نام نوادهء شاوول پدرکلان افغانها "افغان" بوده اولاده او نيز بنام همين پدرکلان خويش مى شوند.
عوام فارس ايشان را را "اوغان" مى گويند که قريب لفظ افغان تلفظ ميشود و اهالى هند ايشان راپتهان خطاب کرده اند.
برخى از قبائل افغان که در قندهار و غزنين
زيست دارند خود را به اسم پشتون (پښتون) و يا پشتانه (پښتانه) معرفى مى نمايند. و اهالى خوست و كرم و باجور خود را پختون و پختانه مى شناسانند.[١]
اکنون به دقت نظر از تفاوت اين الفاظ معلوم مى گردد که تمام اين آسامى از يک اصل پيدا شده اند لفظ "افغان" ٬"اوغان"و پتهان" همه محرف پختانه (پښتانه) مى باشند. پشتانه (پښتانه) و پاشتانه (پاښتانه)غالباً امکان دارد که از کلمه "باشتان" گرفته شده باشد که نام قريه ايست در نيشاپور [٢] يا هر دو از بست مأخوذ اند که نام شهر يست از شهرهاى خراسان [٣]
پاورقى برگ 63
در برگ 64
الف و نونكه درزبان فارسى براى جمع زياد ميشودبه مفرد آن افزوده اند [١] باحتمال اينكه در مواضع فوق الذكز اقامت نموده باشند ويس أزان كه ازان جا كوچيده اند همان نام را باخود به جاى ديگرى برده وتا حال اسم مذكور جارى و پائدار مانده است.
پښتو
حرف "واو" در كلمه پښتو نام زبان ملت افغان است علامة نسبت است مانند حرف يا، كه در لغت عرب براى نسبت زياد ميشود و در حالت جمع حذف ميگردد[١] اين هم احتمال دارد كه كلمة پښتو را از لفظ بشيت گرفته باشند و بشيت، نام قريه ايست از قريه جات فلسطين و اين توجيه وقتى درست مى افتد که ايشان از نژاد بنى اسراٸيل به حساب آينده چون مسله نژاد ايشان در سامى بودن مسلم آيد.
برگردان دوم بفارسى کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه
مهندس داودعطایی قندهاری
چاب اول کتاب: 1901 مصر
نام کتاب به فارسى: "بيانات واپسين تاريخ افغان"
فارسها اين مردم را افغان ناميده‌اند؛ به اين علت كه هنگامی‌که آنان در زمانهای قديم توسط بخت‌النصر اسير شده بودند بسيار آه و ناله و فرياد و شيون می‌کردند. از اينرو نام "افغان" كه در زبان فارسی معنای ناله و فرياد می‌دهد آز آن زمانها (يعنی از زمان بخت النصر شاهنشاه بابل باستان؛ حدود سه هزار سال قبل) بر آنان اطلاق می‌شده است.
همچنين گفته می‌شود كه "افغان" نام يكی از نوادگان "شاؤول"[۱] جد افغانها؛ بوده از اينرو آنان به نام جد اول خودشان خوانده شده‌اند.
عوام فارسی به زبان عاميانه اين مردم را "اوغان" می‌نامند كه مشابه نام "پتان" است كه از طرف هندوان بر آنان اطلاق می‌شده. اما بعضی از طوايف افغانی مثل ساكنين قندهار و غزنی خود را پشتون و يا پشتانه می‌خوانند. و بعضی هم مثل ساكنين نواحی خوست؛ كورم و باجور خود را پختون و پختانه ناميده‌اند.
از دقت در همخوانی و همگونی اين الفاظ در می‌يابيم كه همهٔ اين كلمات دارای ريشهٔ واحدی هستند كه عبارت از همان كلمه افغان (اوغان و يا پتان) است. گفته می‌شود كه اصل اين كلمه از ريشهٔ "پختان" و "پشتان" است كه بطور صحيح از كلمه باشتان (باشتين) اخذ شده كه نام قريهٔ از قرات نيشابور است. و يا ممكنست از كلمهٔ "بشت" نام يكی از شهرهای خراسان قديم اخذ شده باشد. و با حروف الف و نون كه علامت جمع در زبان فارسی است تركيب شده است. احتمال ميرود كه افغانها در اصل در اين شهر سكونت داشته‌اند وبعد آنجا را ترك كرده به نواحی ديگر منتشر شده‌اند. از طرفی حرف واو در كلمات پشتو و يا پختو مثل يای عربی علامت نسبت مكانی است. كه در اين حالت گويا علامت جمع (ون) به هدف اختصار حذف شده است.
و همچنين احتمال می‌رود كه اصل اين كلمات از كلمه (بشيت) گرفته شده باشد. كه نام يكی از قصبات يا شهرهای فلسطين است. اين احتمال از آنجا مطرح شده كه گفته می‌شود كه افغانها اصلاً از جمله اسباط بنی‌اسرائيل بوده‌اند. كه دراين مورد درفصل بعد بيشتر بحث خواهيم كرد.
برگردان سوم پشتو کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه
ترجمه پشتو کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه بعد توسط "فرهنگستان پشتو" در کویته، پاکستان در سال 1979 منتشر شد.

>>>   در هیچ کشور دنیا معمول نیست که نام اقوام در شناسنامه ها درج شود. همه اتباع به نام کشور شان یاد می شوند. مانند امریکائی، ایرانی، روسی، آلمانی،آسترلیائی، هندی وصد ها کشور دیگر...
اما در افغانستان باید همه چیز مستثنا باشد. زیرا ما ها از نگاه هویت قومی از همه مردم و کشور های جهان پیشرفته تر و اصیل تر هستیم.

>>>   امید جان! شما درست میگین ولی ای سولاخ سالهاست که در عمل وجود داره، بهتر است که به رسمیتش اعتراف کنیم تا در آینده بتوانیم آنرا انگاف کنیم. مثال ساده ای به شما میگم که وجود این سولاخ را دربین مردم عادی اثبات میکند. وقتی یک هموطن پشتون قندهاری با یک هموطن تاجیک بدخشی روبرو میشود وقتی بحث به میان می آید که از کجا هستی میگوید از بدخشانم بدون اینکه فکر کند میگوید چند تا از وطندارهای شما در کوچه ما هم زندگی میکنند. در حالیکه تاجیکان قندهار صد ها نسل در آنجا زندگی کرده اند و قندهاری اند. اما هموطن ما قندهاری بودن آنها را به رسمیت نمیشناسد. همینطور یک وردکی هزاره همولایتی خودرا وطندار خودش نمیداند ولی هزاره بلخی را وطندار او معرفی میکند. در حالیکه اجداد هزاره بلخی و هزاره ولایت میدان وردک صد ها سال دریک مسجد نماز نخوانده اند. سولاخ مورد اشاره شما متأسفانه در متن و در رگ و خون جامعه ما وجود دارد. به نظر حقیر بهتر است به جای انکار آن وجود آن را به رسمیت بشناسیم تا بتوانیم با پیدا کردن راه حل های منطقی در رفع آن اقدام کنیم. وقتی روسیه با آن عظمت میتواند هویت داغستانی داغستانیان را به رسمیت بشناسد و آنرا باعث افتخار نظام حکومتی خود میداند و داغستانیان نیز با وجود مسلمان بودن و داغستانی بودن منحیث شهروندان فدراسیون روسیه افتخار میکنند، ویک زن داغستانی باحجاب آنهم زن مفتی اعظم داغستان در انتخابات ریاست جمهوری فدراسیون روسیه خود را کاندیدمیکند، ما چرا نتوانیم.

>>>   ما همه افغان نیستیم مگر همه افغانستانی هستیم.

>>>   ago
ده ویژگی غیرقانونی و بدون مشروعیت دولت
شاخص های اجتماعی
1. فشارهای جمعیتی بلایای طبیعی، بیماری های همه گیر، بیماری ها، آلودگی، کمبود مواد غذایی، سوء تغذیه، کمبود آب، رشد جمعیت، اضطراب جوانان، مرگ و میر
2. پناهندگان و بیجاشدگان فرارو اخراج، اردوگاه پناهندگان فرارانسان و تخلیه مغز مهاجرت
3. شکایات گروهی تبعیض، اختلافات قومی، اختلافات مذهبی، خشونت دولتی
شاخص های اقتصادی
4. توسعه ناهموار اقتصادی توزیع نابرابر درآمد و ثروت، تفاوت ها روستایی و شهری ، محله های فقیرنشین فقر و رکود اقتصادی - بدهی عمومی، بیکاری، بیکاری جوانان، کسری تجاری، کندى تولید ناخالص داخلی سرانه، کندى رشد اقتصادی، تورم
شاخص های سیاسی و نظامی
5. دولت بدون مشروعیت - عدم استقلا يت فردى - حکومت غيرقانون فساد، عدم مشارکت سیاسی، انتخابات ناپاک، قاچاق
6. عدم خدمات عمومی عدم امنيت عدم کنترل پلیس نظارت، جرم و جنایت
7. سواد، سطح تحصیلات، دسترسی به آب شرب و بهداشت، زیرساخت ها، کیفیت مراقبت های بهداشتی، ارتباطات راه دور، دسترسی به اینترنت، امنیت عرضه
8. نقض حقوق بشر و آزادی مطبوعات، آزادی های مدنی، قاچاق انسان، زندانیان سیاسی، بازداشت، آزار و اذیت مذهبی، شکنجه، اعدام)نخبگان فاشیستی مبارزات قدرت، تقلب انتخاباتی، رقابت سیاسی
9. دستگاه امنیتی درگیری های بین المللی، خرید و فروش سلاح، محبوب شورش / شورش، بمب گذاری، تلفات در درگیری، کودتاهای نظامی، فعالیت های شورش
10.مداخله خارجی کمک خارجی، حضور نیروهای حافظ صلح و ماموریت های سازمان ملل، مداخله نظامی، تحریم ها، اعتبار

>>>   من یک شهروند عادی کشور هستم اما تا به حال هر چه نظر راجع شناسنامه ها خواندم فقط تنها کاری که باید انجام شود همین است که شما نوشته کردید من بااین پیشنهاد شما راضی هستم امیدوارم که تمام ملت از این نظریه شما استفاده کند

>>>   افغانستان کثیرالقومی است باید ذکر شود اما افغان ذکرنگرددزیراافغان پشتون است کفایت میکند کتمان اقوام میشد اگ افغان ذکرشود دیگران کتمان میشود.

>>>   آقای محترم حرف شما معقول و یک راه حل مشاکل شناسنامه های الکترونی است ولاکن متائسفانه و بدبختانه یکتعداد فاشیستهای لجوج نفاق افگن شریرمعلوم الحال وجیره خور پاکستان از برادر های قوم پشتون و همچنین از دیگر اقوام که خود را ناخواسته مطرح کرده اند به این پیشنهاد انسانی قناعت ندارند بخصوص یکجانب میخواهد که همه را حذف نموده فقط به یک قوم پ امتیاز داده شود که این افکار پوچ و حماقت شان به صلاح و خیر و آرامی و برادری و همدیگر پزیری تمام نمیشود و نیست.

>>>   نخیر ذکر اقوام بخصوص ۴ قوم بزرگ کشور به مثابه شناخت بهتر است تا همه اوغان در شناسنامه ها درج کنند مردم نمیخواهند اوغان گفته شوند کسانی که به این واژه علاقه مند است باید برایش هویت اش را اوغان نوشته کنند من نه افغان هستم نه اوغان و نه پشتون یعنی هرسه اینها یک معنی را افاده میکند . باید یک انتحاری و یک انسان بیگناه از هم فرق شوند .

>>>   برادران روشنفكر وروشن نگر و حقيقت بين پشتون مخاطب من است نه افغانملتي ها

ايا شما نمي دانيد كه افغان نام قديمي ومعمول اوغان وبه قوم شريف پشتون تعلق دارد ، شما چرا با شوونستت هاي افغانملتي همنوا وهم صدا ارزو داريد نام قوم خود رابالاي اقوام ديگر خلاف خواست شان به زور تحميل كنيد
ايا به فرموده جناب فكور صاحب همينكه برادران اقوام ديگر فبول كرده اند كه نام وطن خود را تحت نام افغانستان قبول كرده اند كافي نيست كه ميخواهيد نام قوم خود را بالاي شان بقبولانيد وبا اين كار واقعا ديگران افغان خواهند شد ؟

>>>   بسیارنظرنیک است، به شرطی که غنی ازعهده اسماعیل یون برآمده بتواند، چنین طرحی همه مسایل قانونی آن طی مراحل شده است، اما نسبت اعتراض اسماعیل یون ( مونز اوغانیت غارو ، مونز اسلامیت غارو) توزیع نشد.

>>>   تحقيقات ژنتيكى بالاى پشتون ها صورت گرفته كه ارتباط شان با اسباط بنى اسرائيل و حضرت يعقوب را رد نموده است. بنى اسرائيل داراى y كروموزوم J مى باشند كه بسيارى أعراب را هم شامل مى شود. ولى پشتون ها y كروموزوم R1 مى باشند كه تاجيك ها نيز را هم شامل مى شود. تاجيك ها و پشتون ها داراى مختصات ژنتيكى ساكا ها كه آريايى اند مى باشند.

>>>   شف شف نمى کنيم شفتالو مى گويم
اى پشتونهاى عزيز اگر زبان تان هندوايرانى مى ناميد وآريانى استيد و از اوستا مى دانيد و "سممه" گو (نيک گفتار) استيد پس ببين که لقب هاى زيبا داريد
1- "پشتون" معنى دارد سوار پشت تخت اسپ
2- پټهان به سانسکریت معنى دارد: مردمان که به سرشان اعتماد کرد!
3- روه، روهيله ،روهيلکهند از
گرفته شده معنى دارد به سانسکريت اشخاصيکه "داراى زبان که در قله هاى بلند بکاربرده مى شود
4- "افغان" از عبرى و عربى آمده در عربى فغ و فغان وجمع اش افغان است و در عبرى يا زبان سامى يهودى به فرزند ساوول و يا شاوول باوجود اينکه زبان تان يهودى نيست . اگر يهودى استيد پروا ندارد سر چشم من پارسيوان ايد. شاه شاهان پارسي من کوروش بزرگ شما را از دست بخت نصر (نبوکد ناصر) نجات داد.
اگر "افغان" را سرور خود ميدانيد و اکنون يهودگرايى مى کنيد و اکنون مانند دولت اسراييل تحت عنوان يهوديت سرزمين کوروش که آريانا نام داشت را کشور ابن شاوولى مى کنيد ما کتى تان نيستيم.
پشتون هويت صادق است!
پټهان هويت اعتبار است
روهيله هويت والا و بلند است
افغان هويت کاذب است!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است