تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | کد خبر: 144483 | منبع: | پرینت |
در شناسنامه های شترنشان الکترونیکی (یا به قول بعضی ها برقی) افغانستان به نظر من مسخره تر از جنجال قوم و قبیله اطلاعاتی مانند نام پدرکلان، شغل و بدتر از همه سکونت فعلی و سکونت قبلی است. وقتی نام و نام خانوادگی هست چه نیازی به نام پدر؟ حالا که نام پدر اضافه شده چرا نام پدرکلان هست اما نام مادر نیست؟ شغل یعنی چه؟ اگر یک نفر در هنگام گرفتن شناسنامه کارگر یا کارمند بود دو ماه بعد که شغل اش را عوض کرد باید شناسنامه اش را هم عوض کند؟ اگر بیکار شد چطور؟
وقتی محل تولد را نوشته اند دیگر چه نیازی به سکونت قبلی است؟ سکونت فعلی را کجای دلمان بگذاریم؟ من امروز مثلا در کابل هستم و شناسنامه می گیریم سال بعد که مقیم هرات شدم شناسنامه ام هم باید تغییر کند؟ در مورد دین که دیگر نمی توان حرف زد. مگر می شود کسی از افغانستان باشد و مسلمان نباشد؟ استغفرالله خلاصه امکان ندارد ما پدیده های دنیای مدرن را ملوث به فرهنگ پیش مدرن نکنیم. باز خدا را شکر "رنگ چشم، رنگ مو و علایم فارقه" نوشته نمی شود.
>>> کـــاروان شـــتــــر بکجا میروند ؟؟
این کاروان باید تنها درتذکره های کوچی ها موجود باشد ودر تذکره های ازبک ها مثلا بزکشی باشد درتذکره های هزاره ها مثلا مجسمه بودا یا بند امیر در تذکره های پشتون ها مثلا مزرعه پر گل تریاک باشد در تذکره های تاجک ها سمبوا دزد ساخته شودتا از هرکس منظره تذکره اش به نوعی در شناختن قومیت آن کمک کند
>>> به خاطری که مردان شتر سوار که درحال کوچ کردن از فغانستان اند پیش از این که به پاکستان برسند از زیر کمان رستم می گذرند تا در سرحد دچار مشکل نشوند .
>>> به خاطری که مردان شتر سوار که درحال کوچ کردن از فغانستان اند پیش از این که به پاکستان برسند از زیر کمان رستم می گذرند تا در سرحد دچار مشکل نشوند .
>>> تمسخر بد تر که کلمات فارسی را بالای آفتاب درخشان و کلمات پشتو را در نوک چیزی که شبیه به ... است نصب کرده اند .
>>> اگر شتـــــر خیلی مه است نام کشور باید( شــــتــرستــــان ) گذاشته شود
>>> مردم عربستان باشتر سروکار دایمی داشتند اما در افغانستان بجز کوچی ها دیگر کسی شتر را استفاده نمیکند حتی شتر را در باغ وحش نگهداری میکنند
>>> شاید شتر به این دلیل انتخاب شده که شتر را گفتند گردنت کج است گفت کجایم راست است ، افغانستان هم کجایش درست است که فساد نباشد همه اش خلاف است
>>> دولتمندان در این سرزمین همه فاشیست و .....تشریف دارند و همه چیز را از عینک خود نگاه می کند.
>>> در شناسنامه های برقی نشان انگشت وقرنیه چشم بصورت دیجیتال ثبت میشود وشما نمیتوانید به یکنفر دومرتبه ویا چند مرتبه تذکره صادر کنید بنا برین زمینه تقلب ونفوس خیالی از بین میرود. اگر در تذکره برقی هر قوم به اسم خودش ثبت شود بدون نفوس شماری تعداد نفوس مملکت وهم چنان فیصدی هر قوم معلومدار میگردد.
فیصدی رسمی وآمار سركاري نفوس مملکت میگوید برادران پشتون ما اکثریت مطلق هستند در حالیکه این مسئله یک تقلب تاریخی است وپشتونها این مسئله دروغین را بمنظور اول بودن در قدرت سیاسی وتاکید و تایید نام افغانستان بر کل کشور جعل وتقلب کرده اند . اگر امروز اقوام اسم قوم وهویت خود شان را درج شناسنامه ها بکنند آن تقلب تاریخی شکسته میشود ودیگر قوم اکثریت وقوم اقلیتی باقی نمیماند وزمینه توضیح عادلانه قدرت سیاسی وثروت در میان اقوام میسرمیگردد. اینست که پشتونها اصرار میکنند در تذکره ها همه افغان باشد چون دران صورت فیصدی برای همیشه پنهان میماند واوغانها (پشتونها) قوم اکثریت باقی می مانند وکنترول اوضاع سیاسی همیشه در دست برادران پشتون ادامه می یابد.
>>> اگر ما قبول بکنیم که افغان هستیم ما سلب هویت میشویم یعنی با گزشته تاریخی خود وبا مفاخر فرهنگی خود درنهايت با سرزمين ابايي خود بايدوداع بکنیم که حیثیت شناسنامه مارا دارند . انوقت ما نمیتوانیم بگوییم که بزرگانی چون مولوی ، فردوسی ، جامی ، ناصر خسرو ، بهزاد ، فردوسی ، حافظ ، ثنایی وغیره که هرکدام در تاریخ دنیا بی نظیر هستند از ما وتاریخ ما هستند . چون ما افغان شده ايم وانها مولوي فردوسي ثنايي وغيره افغان نبودند وحتی این کلمه را نشنیده بودند.
ما مردم تاجیک واقوام ديگر غير پشتون هزاران سال است که درین سرزمین زندگی میکنیم ومهاجر نیستیم ، یگانه سند ومدرک ما برای این ادعا همین بزرگان علم وفرهنگ واثار كتبي بجا مانده از انها ميباشد . در حالیکه برادران پشتون ما از آنطرف خط دیورند کم کم در طول سه چهار قرن اخير به این سرزمین سرازیر شده اند وحالا از از ندانم کاری ما کار شان بجایی کشیده است که در روز روشن قباله سرزمین مارا بنام خود شان افغانستان يعني سرزمين افغانها (پشتونها) ثبت کرده اند ومارا مهاجرین آمده از تاجیکستان وازبیکستان وغیره میخوانند .
اگر ما بگوییم مولوی فردوسی ثنایی رابعه بلخی جامی كي ها بودند واز کجا شدند میگویند آنها فارسی زبان بودند وبازماندگان لشکر ایرانیان هستند که اینجا در افغانستان ماوا گزیدند ومربوط شما تاجیکهای مهاجرنیستند زبان شما دری است وزبان انهافارسي ميباشد ، شما از تاجیکستان به سرزمین افغانها آمده اید .
اگر قرار باشد یک هویت ملی وجمعی داشته باشیم ، آن هویت باید باز تاب دهنده وبرگرفته از تمام اقوام وفرهنگ ها ی داخل کشور ما باشد نه بر گرفته از نام یک قوم خاص . درحالیکه اسم وهویت افغان برای دیگر مردمان جهان معرف وبیانگر تنها قوم پشتون مملکت ما است .
>>> Q.u. Amin
افغان بودن بد نیست ولی ما افغان نیستیم !!!
=======================
تمام اولاد بشر از نظر حقوق وکرامت انسانی ، از نظرخلقت در پیشگاه خداوند متعال برابر ویکسان هستند وهیچ برتری از یکدیگر خود ندارند مگر به تقوی .
ولی در پشت پرده افغان سازی در کشور ما اهداف کلان سیاسی نهفته است که مردم عوام مشرب آنرا درک نمیکنند وبه آن زیاد اهمیت نمیدهند ( اگر تمام این داستان بسیار تکان دهنده مفصل شرح داده شود صفحه ها پر میشود وشاید حوصله گیر باشد ، بنابرین به اندک اشاره اکتفا میکنم).
افغان وپشتون دونام مترادف است که به هموطنان پشتون ما اطلاق میشود. افغان وپشتون دونام از یک قوم است. این نام افغان برخلاف آنچه شما تصور میکنید سابقه زیادی درین مملکت ندارد گرچه برادران پشتون دو نیم قرن درین کشور بالای همه اقوام حکومت کرده اند ولی ملت سازی زیر نام افغان بصورت بسیار برجسته ورسمی در طول صد سال اخیر نهادینه شده است . زبان افغاني (پشتو) براي اولين بار بدستور حبيب الله خان پدر امان الله دراول همين قرن حاضر وارد نصاب تعليمي انهم بطور امتحاني تنها در يك مكتب (حبيبيه ) شد . یکصد وپنجاه سال پیش با انکه پشتونها در قدرت بودند ولی نام مملکت افغانستان نبود ، احمد شاه درانی خودش تیمور شاه پسرش وشاه شجاع خودرا پادشاهان خراسان میگفتند نه افغانستان . در دوره دوم حکومت شاه شجاع ودر دوره امیر عبدالرحمن خان وپسرش حبیب الله تصمیم گرفته شد نام کشور از خراسان به افغانستان تغیر بکند تا قباله تمام سرزمین از دست همه باشندگان تاجیک ،ازبیک، هزاره وغیره قوم ها گرفته شود وبدست تنها قوم افغان داده شود. چون دران زمان مردمان ما بیسواد تر از امروز بودند به اهمیت این مسئله که هویت شان زیر پا شده وامتیازات برابر خودرا از دست میدهند واقف نبودند وکشور به افغانستان یعنی زادگاه ومحل زندگی افغانان یعنی پشتونها تبدیل شد . دران زمان در میان تاجیکها افراد تحصیل کرده وتاریخ دان وهویت شناس زیاد نبود که سرو صدا براه بيندازند ودادخواهي بكنند .اگر چه در زمان نادر خان پدر ظاهر شاه مشروطه خواها ن مسئله نام افغانستان وهویت خواهی را نیز بلند کردند وعده از استادان دانشگاه کابل در برابر اقدام دولت وقت ایران مبنی بر تغیر نام کشورفارس به ایران اعتراض نامه به دولت نادري تسليم كردند ،دولت نادري وعده پيگيري داد ولي در طاق نسيان گزاشت. ولی چون مردم عوام تاجیک ناخوان بیسواد وتاریک بودند دادخواهی مشروطه خواهان درانها تاثیری نداشت ودولت وقت نیز آنرا جدی نگرفت ،بجای رسیدگی به آن نادر خان به اسانی انها را مهرخرابکار کافر زد وروانه سیاه چاه واعدام کرد.
دو علت اصلی که باعث میشود هم وطنان پشتون تبار تاکید بر درج کلمه افغان در شناسنامه های دیگر اقوام داشته باشند اینست:
علت اول.
در شناسنامه های برقی نشان انگشت وقرنیه چشم بصورت دیجیتال ثبت میشود وشما نمیتوانید به یکنفر دومرتبه ویا چند مرتبه تذکره صادر کنید بنا برین زمینه تقلب ونفوس خیالی از بین میرود. اگر در تذکره برقی هر قوم به اسم خودش ثبت شود بدون نفوس شماری تعداد نفوس مملکت وهم چنان فیصدی هر قوم معلومدار میگردد.
فیصدی رسمی وآمار سركاري نفوس مملکت میگوید برادران پشتون ما اکثریت مطلق هستند در حالیکه این مسئله یک تقلب تاریخی است وپشتونها این مسئله دروغین را بمنظور اول بودن در قدرت سیاسی وتاکید و تایید نام افغانستان بر کل کشور جعل وتقلب کرده اند . اگر امروز اقوام اسم قوم وهویت خود شان را درج شناسنامه ها بکنند آن تقلب تاریخی شکسته میشود ودیگر قوم اکثریت وقوم اقلیتی باقی نمیماند وزمینه توضیح عادلانه قدرت سیاسی وثروت در میان اقوام میسرمیگردد. اینست که پشتونها اصرار میکنند در تذکره ها همه افغان باشد چون دران صورت فیصدی برای همیشه پنهان میماند واوغانها (پشتونها) قوم اکثریت باقی می مانند وکنترول اوضاع سیاسی همیشه در دست برادران پشتون ادامه می یابد.
علت دوم.
اگر ما قبول بکنیم که افغان هستیم ما سلب هویت میشویم یعنی با گزشته تاریخی خود وبا مفاخر فرهنگی خود درنهايت با سرزمين ابايي خود بايدوداع بکنیم که حیثیت شناسنامه مارا دارند . انوقت ما نمیتوانیم بگوییم که بزرگانی چون مولوی ، فردوسی ، جامی ، ناصر خسرو ، بهزاد ، فردوسی ، حافظ ، ثنایی وغیره که هرکدام در تاریخ دنیا بی نظیر هستند از ما وتاریخ ما هستند . چون ما افغان شده ايم وانها مولوي فردوسي ثنايي وغيره افغان نبودند وحتی این کلمه را نشنیده بودند.
ما مردم تاجیک واقوام ديگر غير پشتون هزاران سال است که درین سرزمین زندگی میکنیم ومهاجر نیستیم ، یگانه سند ومدرک ما برای این ادعا همین بزرگان علم وفرهنگ واثار كتبي بجا مانده از انها ميباشد . در حالیکه برادران پشتون ما از آنطرف خط دیورند کم کم در طول سه چهار قرن اخير به این سرزمین سرازیر شده اند وحالا از از ندانم کاری ما کار شان بجایی کشیده است که در روز روشن قباله سرزمین مارا بنام خود شان افغانستان يعني سرزمين افغانها (پشتونها) ثبت کرده اند ومارا مهاجرین آمده از تاجیکستان وازبیکستان وغیره میخوانند .
اگر ما بگوییم مولوی فردوسی ثنایی رابعه بلخی جامی كي ها بودند واز کجا شدند میگویند آنها فارسی زبان بودند وبازماندگان لشکر ایرانیان هستند که اینجا در افغانستان ماوا گزیدند ومربوط شما تاجیکهای مهاجرنیستند زبان شما دری است وزبان انهافارسي ميباشد ، شما از تاجیکستان به سرزمین افغانها آمده اید .
اگر قرار باشد یک هویت ملی وجمعی داشته باشیم ، آن هویت باید باز تاب دهنده وبرگرفته از تمام اقوام وفرهنگ ها ی داخل کشور ما باشد نه بر گرفته از نام یک قوم خاص . درحالیکه اسم وهویت افغان برای دیگر مردمان جهان معرف وبیانگر تنها قوم پشتون مملکت ما است .
>>> Raheel
در وضعیتی که حتی دستارهای سیاستمداران قومی است با کدام منطق و عقل می شود عبدالله پشتون را نماینده تاجیک پذیرفت و مصلحت سیاسی این قوم را که از هزاران جهت مورد حمله و توطیه است، به دست او سپرد؟ در حالی که او هرگز و هیچگاهی و حتی برای یک بارهم از هویت و یا منفعت تاجیکی دفاعی نکرده است.
در حالی که از گلبدین تا سلیمان لایق، از غنی تا خلیلزاد، لز کرزی تا ملا عمر و انوارالحق احدی تا اسماعیل یون همه در یک صف اهداف قومی خود را پیش می برند، خاموشی، معامله گری و خیانتهای عبدالله را مصلحت ملی تاجیک دانستن اوج اوج بلاهت و یا شرکت در خیانت علیه تاجیکان است!
برای نماینده تاجیکان شان شرط لازم تاجیک بودن است، هرچند کافی نیست. اما شرط حتمی و لازم همین است. درک این نکته نبوغ نمی خواهد- اگر عقل کسی طلسم نشده باشد.
>>> AhanGar
اوغان یا افغان یعنی پشتون و این نام تنها برای خود پشتونها مقدس شده میتواند نه برای من که پشتون نیستم.
کشور ما یک کشور چندین قومی است و تحمیل نام یک قوم بالای تمام اقوام دیگر، آنهم بزور، خودش یک خیانت ملی است، و همچنان خاموشی در مقابل این عمل خود یک خیانت ملی میباشد و منتهای بزدلی و بی شهامتی را نشان میدهد.
ما با هموطنان اوغان یا پشتون خود هیچ مشکلی یا هیچ بی احترامی نداریم ولی در مقابل تمامیت خواهی و زورگوئی تسلیم نمیشویم.
وحدت ملی و یکسان سازی جبری باهم فرق دارند. وحدت ملی با احترام به ارزش های متقابل یکدیگر بدست می آید. ولی درینجا بعضی ها کوشش دارند همه را به جبر افغان نامگذاری کنند، و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند که کار نهایت غلط و خطرنک است. این غلطی ها را در سابق هم زمامداران که قدرت در دست شان بوده بالای مردم تحمیل کرده اند که نه تنها ما را ملت نساخت بلکه بیشتر هم متفرق ساخت.
اینکه درخارج از کشور ما را به این ویا آن نام میشناسند، آنهم نیجه خیانت ها و اشتباه های گذشته حکومتدار های خود ما بوده، و آنهم قابل اصلاح هستند، چنانچه ماده چهارم قانون اساسی کشور درینمورد ضرورت مبرم به اصلاح دارد.
>>> بارها گفتیم.. گپای بی معنی، رکیک، سبک، احساساتی، پف و پتاق نزنید. حالی، او شمله داران و عشوه داران پشتونیزم، کجا هستید؟ بیایید و شناسنامه های اوغانیت و اسلامیت را توزیع کنید. پاس هموطنی، تجربه تلخ از درد، بیچاره گی و ویرانی گذشته نباشد. کابل را گورستان شونیزم می سازیم. مگر، مرده باشیم که تو هویت ما را اوغان بسازی..
#احمد_شاه_فرید
>>> سه رنگ وسط تصویر رشقه ئی ، نارنجی ،خاکستری برای چی است ؟
هدفش سه رنگ بیرق باشد ؟ چرا رنگ سرع وسیاه وسبز را انتخاب نکردند ؟
>>> اسپ تازی دوتک رود به شتاب
شـــــــتر آهستـــــه میرود شب وروز
>>> موارد دیگر موافق ولی سکونت اصلی که پدر کلانهایت از کجا بود .. و مربوط کدام ولایت میشوید ... اگر نه در همین ۱۵ سال همه تان .....واری طرف کابل آمدین ... از .... های تان کابل جانم..... گرفت به همین خاطر سکونت اصلی معلوم دار باشد!
>>> گرفتن وتوزیع تذکره الکتونیک ضرورت مهم است نه درج کدام کلیمه دلخواه مان چرا توزیع نمیشود بخاطریکه هزار ها ایرانی بنام افغان در کشورهای خارج رفته امتیاز گرفته عیسوی شده و زندگِی دارد هزار ها پاکستانی را استاد ربانی ، استاد سیاف ، طالبها ودیگران تذکره توزیع کرده امیاز داخلی وخارجی دارد، به انتخابات شرکت داشته پول میگیرد
با توزیع ان محروم میشود وغیره مسایل مهم...
>>> او مردم چرا سرو صدا میکنید؟:
رییس جمهور کوچی و شتر دار است
نمیگذارید که شترهایش علف چریدن بروند
این شتر ها از غنی خان است
عکس کلیسا هم که میداشت باز تکمیل میشد
بخاطریکه بی بی گل هم خود را شریک بداند
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است