ما نمی‌خواهیم غنی برای رشد فارسی کاری بکند
از غنی می‌خواهیم که از تبعیض سیستماتیک علیه زبان فارسی دست بردارد و از ایجاد تفرقه و نفاق در کشور جلوگیری کند و از این بیش اجازه ندهد که میراث پر افتخار این سرزمین به تاراج بیگانگان برود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۳۹۸/۴/۳۰ کد خبر: 159497 منبع: پرینت

"افغانستان به حد کافی روی زبان فارسی دری سرمایه‌گذاری نکرده است"
این سخن آقای اشرف‌غنی است که در همایش: "افغانستان گهواره‌ی زبان فارسی دری" در کابل بیان کرده است. این همایش از طرف ارگ ریاست جمهوری برای بزرگداشت از زبان فارسی دری برگزار گردیده و دانشمندان و استادان دانشگاه، در آن اشتراک کردند و مقاله خواندند.

اگر چنین کارهایی با صداقت انجام شود قابل قدر است و تا حدی می‌تواند اختلافات موجود را کاهش دهد؛ اما به نظر نمی‌رسد که صداقتی در میان باشد! اگر او راست می‌گوید لازم نیست برای رشد زبان فارسی دری کاری انجام دهد؛ بلکه از تبعیض در برابر این زبان دست بر دارد.

آقای غنی از یک طرف از سرمایه‌گذاری برای رشد زبان فارسی سخن می‌گوید و از طرف دیگر مانع پیش‌رفت آن می‌شود. مگر نه آن است که افرادی با مفکوره‌ی فاشیستی، لوحه‌ی دانشگاه هرات را که به سه زبان نوشته شده بود از سر در آن پایین کشیدند. چرا چون فقط یک کلمه دری در آن نوشته شده بود، دانشگاه!

ما از آقای غنی نمی‌خواهیم که برای رشد زبان فارسی کاری بکند! چون این زبان به عنوان زبان نخست آریانای کهن و زبان دوم اسلام و زبان انصاری و مولانا و جامی و رازی و حافظ و سعدی و هزاران تن دیگر به اندازه‌ی کافی رشد کرده است. ما از آقای غنی می‌خواهیم که از تبعیض سیستماتیک علیه زبان فارسی دری، دست بردارد و از ایجاد تفرقه و نفاق در کشور جلوگیری کند و از این بیش اجازه ندهد که میراث پر افتخار این سرزمین به تاراج بیگانگان برود.

آقای غنی اگر راست می‌گوید و به زبان فارسی ارزش و جایگاه قایل است، دستور دهد که مثلاً لوحه‌ی دانشگاه هرات، شهری که مهد زبان فارسی است، به زبان مردم این شهر نصب گردد! و مانند این، کارهای دیگر، مثلاً مانع واژه‌سازی در زبان فارسی نشود، برای مردم تکلیف تعیین نکند که کدام واژه‌ها را به‌کار برند و کدام را به‌کار نبرند و...

سید مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
زبان فارسی
نظرات بینندگان:

>>>   مخاطب اشرف غنی و هم فکرانش !
فارسی زبان ملیون ها انسان روی زمین است به همدردی شما نیاز ندارد ، با تخریب آن هیچ زبان دیگری جای گزین آن شده نمیتواند شما را به خداوند قسم است دست از دشمنی قومی و زبان ستیزی بردارید .
عظیم

>>>   سخنرانی آقای غنی را گوش کردم متاسفانه مایه آبرو ریزی بود که شخصی که حتی درست نمیتواند فارسی سخن بگوید و جمله ها را اشتباه سرهم بندی میکند چگونه میخواهد از زبان و ادب فارسی سخن بگوید!؟

>>>   تو درنصب یک لوحه تحمل نداری ووارخطا معلوم میشی اما هرپشتون دردفاتر رسمی وغیررسمی تمام مکالمه ومکاتیب را به زبان فارسی تحریر وتحمل میکند هیح عکس العملی هم ازخود نشان نداده زیرا میداند هردو زبان ملی ما است حال فکر کو که تعصب دروجود غنی است ویا این نویسنده محترم که شما استید

>>>   غنی بابا یک سیاست مدار قرن بیست در افغانستان است او همیشه گفته و در عمل ثابت کرده که همه افغان شمول کار میکند بیش ازو همه زبانهای در افغانستان اهمیت خاصی دارد کدام تفاوت به هیچ زبان قایل نیست اما هست بعضی منافقین و تفریقه انداز و لعنتی و جیره خوران ایران که علیه رهبر بزرگ افغانها کار میکند و او را نام بدسازد

>>>   آقای غنی احمد زی، در عمل ، خصم زبان فارسی دری است. کارگزاران او در رسانه ها و بویژه تلویزیون به اصطلاح «ملی»، کهن ترین واژگان زبان فارسی را سانسور و حذف می کنند، مثلا کلمهء « پزشک» را، کلمهء «خیابان» را، واژهء« دبیر و دبیرستان» را!
غنی و کارگزاران فرهنگی او، دشمنی شدید و جنون آمیزی با واژهء« دانشگاه» دارند و کاربرد این کلمه را برای خویش « فحش ناموسی» می انگارند!
اینان ترکیب قبول شدهء« علاقه داری» را سانسور می کنند به جای آن« ولسوالی » میگذارند!در حالیکه واژگان « حاکم » و « علاقه دار» همه جا در گویش روزانهء اهالی فارسی زبان، متداول است.
گفته میشود آقای غنی ، در دورانی که رییس دانشگاه کابل بوده، در نظر داشته یک استاد ادبیات را به اتهام استعمال واژهء دانشگاه در کلاس درس، از وظیفه اش سبکدوش سازد!
اصرار و ابرام در استعمال زبان « دری» به جای« فارسی» توسط کارگزاران فرهنگی اشرف احمدزی( و همینطور دست نشاندگان فرهنگی حامد کرزی) ، چه مفهومی را میرساند، جز تجزیه و تقسیم اهالی فارسی زبان ، در دوسوی مرز های سیاسی؟
اینان ، سعی میکنند ، این دروغ را القاء کنند که زبان فارسی و دری، دو زبان علیحده است،
و چه ابلهانه بر کوبیدن این طبل ،دست و پنجه، میفرسایند...

>>>   نظر دهنده چهارم گواهی میدهم که تو یک پشتون پرست واقعی میباشی و متاسفانه با قوم پرستی آخرت خود را تباه ساختی این اشرفغنی که تو رهبر طایفه خود خواندی برای ملت تاجیکان و هزارها و ازبکها یک دیکتاتور آدم کش شناخته میشود وی با تقلب و زور امریکا بالای چوکی قدرت رفت و تا امروز هم حکومتش کاملا غیر قانونی تداوم دارد این شخص در نظر مردم اصیل خراسان بسیار منفور است و دستش به خون جوانان وطن مخصوصا تاجیک و هزاره آلوده است اما تو در مغزت جز قوم پرستی کدام مفکوره ای نمیشناسی برای همین علت از یک جنایتکار حامی و طرفدار میشوی.
امیرعباس هروی اصل

>>>   د همی موضوع قوم یکی روابط غنی با شروپساد است یکی رابطه غنی با تمام مردم افغانستان،
برخورد وطرز عمل غنی با دزدان اختلاسگران غاصبان را نمیتوانیم تاجیک ها فکر کنیم امکا برخورد با سایر مردم ما تبعیضی حس نکردیم
اینکه غنی یک جنرال پشقل دزد را ازچوکی دور میسازد این حساب قومی نیست،
ر

>>>   غني و در مجموع تيم او همه از جمله جيره خوران پاكستان و غيره اند به خاطر تفرقه اندازي و نفاق توسط جان كيري و تقلب تعيين شده اند. وظيفه شان تباهي و بربادي وطن است ورنه همه ميدانيم كه در وقت حكومت مارشال صاحب و جامد كرزي كه تمام قدرت عام و تام در دست مارشال صاحب و مجاهدين شان بود ولي كرزي را زعيم كشور تعيين كرده بودند هيچ حرف از تعصب و قوم پرستي وجود نداشت و حتي پشتون ها را با وجود شكست كامل شان در برابر جهاد و مقاومت دوباره مجاهدين در دولت خود پذيرفتند بدون كدام تعصب و تعداد زياد شان را از قبيل احدي، زاخيلوال، فاروق وردك، رحيم وردك ، و غيره و غيره به شمول غني احمد زي از گمنامي و مهاجرت داخل سياست افغانستان ساختند. اگر واقع بين باشيم همين اشرف غني متعصب زاده دوران كرزي و فهيم است قبل از ان يك مهاجر كارگر در كشور هاي خارجي بوده.
همه ميدانيم دون همت است انكه نمك ميخورد و نمكدان ميشكند.

>>>   انتخابات در راه است و جناب غنی پس از چندین سال ضربه زنی به زبان فارسی در این اخر عمر حکومت برای به دست اوردن دل اقوام فارسی زبان دست به این اقدام و اقدام هایی از این دست می زند

>>>   تقویه زبان پشتو به قیمت حذف زبان دری
وقتی من میگویم شهر داری تو حق داری به زبان پشتو بگویی شاروالی تا اینج مشکلی نیست مگر مشکل زمانی خلق میشودکه من هم مکلف به گفتن شاروالی میشوم

سالها در اخبار و گزارشات پشتو به وزارت فواید عامه میگفتند( د فواید عامی وزارت ) مگر حالا ترجمه کامل پشتویش گفته میشود ( د تول گتو وزارت) من با این کار مشکلی ندارم اما وقتی من ما آیم و کلمه پوهنتون را به زبان خودم ترجمه میکنم حتی گلبیدین چیغش بلند میشود چرا؟

اگر دانشگاه که ترکیب دو واژه دانش و گاه است ایرانی است پس کلمات
خوابگاه
باجگاه
شامگاه
زایشگاه
رهایشگاه
پرورشگاه
آسایشگاه
تفریحگاه
و امثالهم ایرانی هستند یا افغانستانی

>>>   آقای غنی با پشتونیزه کردن اقوام افغانستان و توزیع اجباری و غیر قانونی
تذکره و افغان (پشتون ) نوشتن کل اقوام افغانستان در تذکره و پاسپورت
و هدایت مشخص و خلاف قانون و مصالح کشور به سفارت های افغانستان
در دول دوست خارج از کشور یک متعصب شاخدار و بد نام است .
هیچ قومی از افغانستان نمیتواند بی باور باشد که دروغ نمایی و شیطنت او
در زمان نزدیک به انتخابات رییس جمهور به کمپین انتخابات رابطه ندارد بلکه
آفتابی است و صریحآ رابطه دارد . یک فلوطه باز است و یک مبتکر نیرنگ .
حلیمه شاکر

>>>   یه زمانی مثلا من ایرانی به یه افغانی میگفتم زبان شما فارسیه دعوا میکرد میگفت نه زبان ما فارسی نیست دری هست حالا چی شده میگید فارسی دری؟؟؟

>>>   چرا نميخواهي ؟ تو واري ادم ها نخواستند كه وطن ويران شد. تا كي در بدر به گدايي زندگي ميكنيد شرم هم خوب است. اشرف غني صاحب خودش اصلا سر تان حساب نميكند ببين صالح تان چطور را نوكر و عطاي تان را چطور خورد ساخت ديگراي تان خس هم نيستيد. زياد نازول نباشيد خوب نيست

>>>   پاسخ(یه زمانی مثلا من ایرانی به یه افغانی میگفتم زبان شما فارسیه دعوا میکرد )
برادر محترم ایرانی احتمالا مخاطب شما یک پشتو زبان بوده است پشتو زبان ها اصرار دارند تا برای متفرق ساختن مردم فارسی زبان ما فارسی یا دری را دو زبان جدا از هم قرار بدهند آنها سعی زیادی دارند تا کلمات فارسی را حذف نمایند و زبان فارسی یا همان دری را با کلمات پشتو آمیخته کنند ما تاجیکان و سایر مردم فارسی زبان از هزاره و قزلباش زبان خود را فارسی میدانیم و دری هم نام دیگری از همان پارسی است این طبق قول نویسندگان و شعرای بزرگ ما از بیش از حدود ۱۰ قرن قبل تا کنون ثبت شده است نامداران هم میگفتند پارسی و پارسا و هم میگفتند دُرّ دری

>>>   زبان فارسی بمعنی ان نیست که فارسی زبان ادم است وبقیه هیچ!
فارسی یک ظرفیست که هر کس میتواند دران نان بخورد مگر هر قدر این زبانهای چون فارسی و ... بالخره مجکوم به مرگ اند زیرا ازین بزعاله فیل مانند انگلیس تیار نمیشه!
ما هستیم تا که هستیم! و اگر نبودیم دیگران هم نخواند بود!
ّپشتون

>>>   عمران‌خان پاکستان: طالبان باید در انتخابات افغانستان شرکت کند
این یعنی دخالت آشکار حزب پشتونها

>>>   پشتو از پشت و تو گرفته شده حالي اشرفك را زور داده دشمني با فارسي ميكند.

>>>   خب خوشحال هستم که همسایه ما ایران خوب آمریکا را ضایع ساخت ابتدا پهباد فوق پشرفته گلوبال هاک که آمریکا فقط 4 نمونه آن را در اختیار خود داشت سرنگون ساخت بعد آمریکا خواست در مقابل یک پهباد ایرانی را ساقط سازد اما ایرانی ها با انتشار فلم دقیق از ناو آمریکایی در دریای عمان اثبات کردند ایران ناو آمریکا را ردیابی کرده است و خبر سقوط آن دروغ است در یک نمونه دیگر انیگیلیس کشتی نفت کش ایرانی را در جبل الطارق متوقف ساخت رهبر ایران گفت دزدی دریایی انیگلیس بی پاسخ نمیشود در کمتر از سه روز نیروی کماندوهای ایرانی دو کشتی نفتکش انکلیسی را در جزایر خلیج فارس توقیف کردند برادران این روش عزتمند مقابله با دشمن مستکبر میباشد اگر تلسیم و ذلت را قبولدار شوی باید تا ابد بهیشان نوکر شوی

>>>   زریر عباسی :
زبان فارسی زبان اولین امپراطوری جهان و بزرگترین امپراطوری جهان باستان است که به قول هگل تاریخ با آن شروع می شود و نیز زبان فارسی جزو 10 زبان برتر جهان از نظر تعداد واژگان ( لغت نامه 50 جلدی دهخدا در جهان کم نظیر است ) و جزو 3 زبان برتر جهان از نظر ضرب المثل ( امثال و حکم 4 جلدی دهخدا در جهان کم تر همتایی دارد ) همچنین زبان فارسی دومین زبان جهان بعد از زبان یونانی است که متن فلسفی دارد ( پاولوس پارسی در زمان انوشیروان به تالیف و شرح برخی آثار یونانی به زبان پهلوی دست می زند و روشن است که اهمیت فلسفه داشتن برای یک تمدن چقدر زیاد است ). ضمنا زبان فارسی جزو 4 زبان کلاسیک جهان است . ( در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان‌شناسان اروپایی در برلین، چهار زبان یعنی یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان‌های کلاسیک جهان برگزیده شدند. بر پایه تعریف، زبانی کلاسیک به شمار می‌آید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات غنی داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد ؛ در نشست برلین زبان شناسان پذیرفتند که ادبیات فارسی در قرون وسطی در صدر و پیشگاه ادبيات ديگر ملت‌‌ها بوده و ايران در آن سده‌ها بيش از هر ملت ديگري سراينده، نويسنده و انديشمند ( حکیم یا فيلسوف) داشته‌ است . همچنین در نشست‌هاي سال‌هاي 1922 و 1936، جايگاه زبان فارسي ، به عنوان یک زبان كلاسيك هند و اروپايي بار ديگر تاييد شد ) .
از نظر تعداد گویشوران هم اگر نبود خیانت و جنایت انگلیس خبیث در فارسی زدایی از شبه قاره هند و بخصوص پاکستان ( که عمران خان نخست وزیر پاکستان به این جنایت انگلستان اذعان کرد ) و اگر چنان بود که هنوز پاکستان که بیش از 200 میلیون جمعیت دارد به زبان فارسی سخن می گفتند زبان فارسی پنجمین زبان پر گویشور جهان محسوب می شد گرچه همین الآن هم بنا به نقل موسسه کریستال سیزدهمین زبان پر کاربرد جهان و در مرتبه ای بالاتر از زبان ترکی قرار دارد . ( البته مقامات کشور ما باید برای تدریس زبان فارسی در تمامی مقاطع تحصیلی پاکستان و قرار دادن زبان فارسی به عنوان یکی از زبان های رسمی این کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنند و اگر لازم باشد سرکیسه را شل کنند و حتی گاز ارزان قیمت به این کشور دهند و یا همانند زمان شاه کمک مالی به این کشور بکنند تا زبان فارسی مجددا به عنوان زبان رسمی این کشور پر جمعیت که ششمین کشور پر جمعیت جهان است قرار بگیرد و راه برای ثبت زبان فارسی به عنوان هفتمین زبان رسمی سازمان ملل هموار شود . ان شاء الله ) .

>>>   خب خوشحال هستم که همسایه ما ایران خوب آمریکا را ضایع ساخت ابتدا پهباد فوق پشرفته گلوبال هاک که آمریکا فقط 4 نمونه آن را در اختیار خود داشت سرنگون ساخت بعد آمریکا خواست در مقابل یک پهباد ایرانی را ساقط سازد اما ایرانی ها با انتشار فلم دقیق از ناو آمریکایی در دریای عمان اثبات کردند ایران ناو آمریکا را ردیابی کرده است و خبر سقوط آن دروغ است در یک نمونه دیگر انیگیلیس کشتی نفت کش ایرانی را در جبل الطارق متوقف ساخت رهبر ایران گفت دزدی دریایی انیگلیس بی پاسخ نمیشود در کمتر از سه روز نیروی کماندوهای ایرانی دو کشتی نفتکش انکلیسی را در جزایر خلیج فارس توقیف کردند برادران این روش عزتمند مقابله با دشمن مستکبر میباشد اگر تلسیم و ذلت را قبولدار شوی باید تا ابد بهیشان نوکر شوی

>>>   بسي رنج بردم بدين سال سي
عجم زنده کردم بدين پارسي
پي افکندم از نظم کاخي بلند
که از باد و باران نيابد گزند
بناهاي آباد گردد خراب
ز باران و از تابش آفتاب

گرت زين بد آيد، گناه من است
چنين است و آيين و راه من است
بر اين زادم و هم بر اين بگذرم
چنان دان که خاک پي حيدرم

بيت بالا نشان ميدهد حكيم ابوالقاسم فردوسي كه جز شاعران مهم فارسي است شيفته و اراتمند حضرت امام علي عليه اسلام بوده است


تو اين را دروغ و فسانه مدان
به يکسان روش در زمانه مدان
از او هر چه اندر خورد با خرد
دگر بر ره رمز معني برد

فردوسي در سال 380 هجري شمسي

محمد رحيمي_ دايكندي فعلا مهاجر مشهد
محصل دانشجو شاخه زبان و ادبیات فارسی

>>>   قرن هجدهم و نوزدهم، قرن ظهور ملت‌ها و ملیت‌های جدید بود و هر روز نظارگیان شاهد زایش کشوری جدید و راحة‌الحلقوم در چهار گوشه جهان بودند. (کشورهای راحةالحلقوم، کشورهای کوچک و ضعیف در برابر استعمارگران بزرگ چون آمریکا هستند، این‌ها در پی تجزیه کشورهای وسیع و حمایت از قومیت‌های خائن در این کشورها می‌باشند. جالب است آمریکا که کشوری حدیث‌العهد است در طول جنگ‌های داخلی‌اش در نیمه اول دهه 1860 در برابر ایالت‌های جنوبی که خواهان استقلال بودند تمام قد ایستاد و 600 هزار نفر را به خون کشید اما یک وجب از خاکش را از دست نداد. حال چنین آمریکایی به جانبداری از اقوام تجزیه‌طلب وطن‌فروش در اطراف و اکناف عالم می‌پردازد).
به هر تقدیر در اواخر قرن بیستم و نیز اوایل قرن بیست و یکم اوضاع فوق الذکر عوض شد. در وضع جدید، به‌جای تشکیل کشورها، تشکیل اتحادیه‌ها و کم‌رنگ شدن مرزهای ملی ظاهر گشت، شاهد این مسأله را در تشکیل اتحادیه اروپا و نیز اتحادیه جنوب شرق آسیا و اتحادیه آفریقا مشاهده می‌نماییم. این اتحادیه‌ها بدین دلیل شکل گرفته‌اند که دولت‌ها متوجه شده‌اند که ضرورت حکم می‌کند که با برقراری اتحاد با یکدیگر نقش مؤثرتری در جهان جدید بازی کنند.
این ضرورت امروز فرا روی ما نیز وجود دارد ایران امروز برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت جهانی احتیاج دارد وسعت و جمعیت بیشتری داشته باشد (وسعت امروز ایران اگر چه زیاد است ولی ایران برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت بزرگ به جمعیت و وسعت بیشتری نیازمند است که اگر با افغانستان و تاجیکستان و آذربایجان یکی شود از نظر وسعت دهمین و از نظر جمعیت یازدهمین کشور بزرگ جهان خواهد شد) افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان، سه کشور عزیزی که در گذشته ای نه چندان دور پاره تن ایران زمین بودند، نیز برای اینکه بتوانند از وضعیت نه چندان مطلوب فعلی که دارند، به‌در آیند راهی بهتر از اتحاد با ایران ندارند. این اتحاد و تشکیل کشور واحد، قطعاً قدرت تأثیرگزاری در مناسبات جهانی را برای هر چهار کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان به شدت افزایش می‌دهد؛ علاوه بر این که افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان را از انزوا و حاشیه‌نشینی کنونی که ناشی از راه نداشتن به دریاهای آزاد است رهایی می‌دهد. البته از این رهگذر این سه کشور خواهند توانست از درآمدها و ثروت‌های ایران و نیز از پیشرفت‌های فنی و صنعتی و دانشگاهی ایران نیز بهره‌امند شوند.
البته در این مسیر مشکلات و سنگلاخ‌هایی نیز وجود دارد که یک مورد آن مربوط به افغانستان و تاجیکستان است که آن مسأله مذهب است؛ مذهب ایران و آذربایجان تشیع دوازده امامی است و مذهب این دو کشور تسنن. گرچه تعداد شیعیان، چه شیعه دوازده امامی در افغانستان و چه شیعه اسماعیلی در تاجیکستان پرشمار هستند، اما اکثریت در این کشورها با اهل‌سنت است لیکن باید توجه داشت که وضعیت مذهبی اهل‌سنت در تاجیکستان و افغانستان در شرایط کنونی، شبیه وضعیت مذهبی ایران در زمان پیش از صفویان است که می‌توان آن را «تسنن دوازده امامی» برشمرد زیرا آن‌ها در عین سنی بودن ارادت خاصی به تمام دوازده امام شیعه نیز دارند که نمونه بارز آن در شهر مزارشریف شاهدیم که بسیاری از اهل‌سنت افغانستان معتقدند آنجا آرامگاه حضرت علی است و به همین دلیل به شدت بدان عشق می‌ورزند و در تاجیکستان نیز وضع تقریبا بر همین منوال است؛ البته آن‌ها می‌توانند سنت‌های دینی خاص خود را آزادانه داشته باشند و فقط در سیاست خارجی و دفاعی و واحد پولی تابع حکومت مرکزی باشند.
اما مشکل در خصوص آذربایجان مسأله زبان است که زبان ترکی آذری، زبان آنان است، زبانی که در ایران هم گویشوران اندک شماری ندارد، اما آن‌ها نیز می‌توانند ضمن نگه داشت زبان و فرهنگ خاص خودشان، همانند افغانستان و تاجیکستان، تنها در سیاست خارجی و دفاعی و واحد پولی، تابع حکومت مرکزی باشند.
شاید سرآغاز این راه، مشکلاتی وجود داشته باشد؛ اما قطعاً با کمی تسامح و مدارا از سوی طرفینان ان شاء الله چالش جدی‌ای به وجود نخواهد آمد. علاوه بر آنکه تنوع قومی – زبانی – مذهبی، اگر درست و خردمندانه مدیریت شود نه تنها به ضعف و زبونی جامعه‌ای منجر نمی‌گردد؛ بلکه کاملاً برعکس موجب رشد و تعالی بیشتر جامعه و ایجاد نوعی خود اتکایی فرهنگی می‌شود (خود اتکایی فرهنگی یکی از مهم‌ترین ارکان شکل‌دهی به یک تمدن واقعی و شمسی و فرا رفتن از کشوری حاشیه‌ای و قمری است). به هر روی این تفکر که اساس وحدت ملی، زبان یا مذهب است شاید تا حدودی درست باشد اما در دنیای فعلی اصلی‌ترین عامل وحدت بخش مردم، منفعت و سود و نتیجه مادی و معنوی است که از آن اتحاد دستگیرشان می‌شود.
در هر حال، کار دیگری که باید صورت داد، دادن امتیازی به افغانستان است (چرا که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین این سه کشور و حلقه اتصال با تاجیکستان است) و آن امتیاز می‌تواند این باشد که «هرات»، به عنوان پایتخت ایران بزرگ برگزیده شود (البته هرات مزایای دیگری نیز دارد و آن این است که هم در مرکز این چهار کشور قرار دارد و هم مردم این کشورها خاطرات فرهنگی خوشی از آن دارند).
در پایان باید اذعان کرد شاید این کار در آغاز بسیار دشوار و صعب و حتی غیرعقلانی و خیال‌پردازانه به نظر رسد اما برای تشکیل یک تمدن واقعی و شمسی چاره‌ای جز این نداریم و قطعاً این آرزو و رویا نیز مثل همه آرزوها و رویاهای دیگر با زمینه سازی و ایجاد تمهیدات و مقدمات لازم و نیز صبر و بردباری و استقامت در درازمدت، امری کاملاً تحقق‌پذیر و شدنی می‌باشد. ان شاءالله (از تمهیدات و مقدمات این اتحاد مبارک می‌توان به احداث راه آهن سراسری دوشنبه – کابل – هرات – مشهد – تهران – تبریز - باکو اشاره کرد که قطعاً نقش مهمی در پیونددادن و نیز پیشرفت این چهار کشور ایفا خواهد کرد).
مهرداد احمدی

>>>   چو عطّارم جهان پرمشک کردم
ز شعر تر نمد زین خشک کردم
ز دست روح جام جم چشیدم
زهر نوعی سخن درهم کشیدم
زهر در گفتم و بسیارگفتم
چو زیر چنگ شعری زار گفتم
بمعنی شعر من شعری و ماهست
خطش چون برقعی شعر سیاهست
کسی کز روی ظاهر شعر بیند
ز بحر شعر من کی قعر بیند
برون گیر از سخن راز کهن را
زبور پارسی خوان این سخن را
اگر آهسته فکر این کنی تو
بجان هر بیت را تحسین کنی تو
ببین تا ساحری به زین توان کرد
بانصافی مرا تحسین توان کرد

>>>   ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی
نروم جز به همان ره که توام راه نمایی
همه درگاه تو جویم همه از فضل تو پویم
همه توحید تو گویم که به توحید سزایی
تو زن و جفت نداری تو خور و خفت نداری
احد بی زن و جفتی ملک کامروایی
نه نیازت به ولادت نه به فرزند نیازت
تو جلیل الجبروتی تو نصیر الامرایی
تو حکیمی تو عظیمی تو کریمی تو رحیمی
تو نمایندهٔ فضلی تو سزاوار ثنایی
بری از رنج و گدازی بری از درد و نیازی
بری از بیم و امیدی بری از چون و چرایی
بری از خوردن و خفتن بری از شرک و شبیهی
بری از صورت و رنگی بری از عیب و خطایی
نتوان وصف تو گفتن که تو در فهم نگنجی
نتوان شبه تو گفتن که تو در وهم نیایی
نبد این خلق و تو بودی نبود خلق و تو باشی
نه بجنبی نه بگردی نه بکاهی نه فزایی
همه عزی و جلالی همه علمی و یقینی
همه نوری و سروری همه جودی و جزایی
همه غیبی تو بدانی همه عیبی تو بپوشی
همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی
احد لیس کمثله صمد لیس له ضد
لمن الملک تو گویی که مر آن را تو سزایی
لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید
مگر از آتش دوزخ بودش روی رهایی

>>>   حسین رضا تاجیک :
افغانستان امروز یا خراسان دیروز زادگاه زبان فارسی دری بوده است نه ایران امروز . عروضی سمرقندی در چهار مقاله می آورد که اولین شعر فارسی دری به وزن عروضی از حنظله بادغیسی است که گفت :
مهتری گر به کام شیر در است
شو خطر کن ز کام شیر بجوی
یا بزرگی و عز و نعمت و جاه
یا چو مردانت مرگ رویاروی
ایکاش بلاد فارسی زبان از این اولین شعر فارسی که مربوط به 1200 سال پیش است درس می گرفتند و متحد می شدند و از این زبونی و ذلت رهایی می یافتند .

>>>   کدام فارسی؟
ان فارسی که خواهرزاده پشتونها به هند برد! سوریها غلجیها غوریها ابدالیها لړدیها فارسی را به جهان رساند! نه کدام رستم خیالی نه کدام پارسی( بدون افشار به کمک احمدشاه ابدالی) ږ نه کدام تاجیک به هند برده!
ایا تو تاریخ را میدانی؟ هرکس املارا یاد ګرفت نویسندهمی شود؟ نه!
همه خراسانیان بشنود که زبان فارسی ملکش در هن د ما پشتونهای خدمتګار زبان ملی ما اند نه ساجیکها!

>>>   براستی که زبان فارسی را به هند پشتونها رساند! و ملیونها مردم به ان صحبت کرد! پس کی به فارسی خدمت کرده است؟ پشتون یا تاجیک یا پارس؟
از تاجیکی نام ببرید کهزبان فارسی را تا جلال اباد برده باشد؟
تا جیک زبان فارسی را باخت و به روسی تبدیل شد!
هیچ تاجیکی غیرت نکرد تا از قریه خود براید و به قریه دیگر زبان و حاکمیت خودرا برساند! کی است او؟ نیست! همه مانند رستم خیالی لاف می زنید خدا بشرماند تان! انشا الله
ّپشتون

>>>   پشتونها فعلا که دارند بیشترین مبارزه با زبان فارسی میکنند ادعای انتقال زبان فارسی به هندوستان توسط پشتونها هم از عجایب است

>>>   خراسانیان ګنده و لافوک!
به جواب پشتون کدام ګواه دارید؟ که غیرت تاجیک را حکایه کند؟ اګر هست همان افسانهه رستم خیالی است!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است