تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۵ | کد خبر: 159697 | منبع: | پرینت |
شما حامی کدام نوع حکومت هستید امارت یا جمهوریت؟
در امارت:
۱-جنگ نا امنی و جدال نیست
۲-دزدی و راه گیری نیست
۳- قتل و اختطاف گری نیست
۴-رشوت و فساد نیست
۵-تجاوز و زورگوی نیست
۶-مظاهره و سیاست بازی نیست
۷-فعالیت های سیاسی و مدنی نیست
۸-فقر و بیکاری وبی روزگاری کمتر است
۹- تجارت و زراعت بهتر است
۱۰ حق به حقدار میرسد
۱۱-حکومت داران مسوولیت پذیر و داری ترس از خدا و مخلوق است
۱۲- انتخابات نیست
۱۳- احترام به رای مردم هم نیست
۱۴- بنام شریعت مجازات و توهین است
۱۵- فعالیت سیاسی خلاف امارات ممنوع و توسط گارد امارات مردم تهدید ، شکنجه و اذیت میشود
اما در جمهوریت:
۱- امنیت و ارامش نیست بل همه جای جنگ و جدال است
۲- دزدی و راه گیری فراوان است
۳- فساد و رشوت زیاد است
۴- تجاوز جنسی و فحشای آزاد است
۵- فقر بیکاری و بی سرنوشتی عام است
۶-اختطاف، تهدید و از دست دادن جان مال ارزان است
۷- مظاهره زورگوی وبی برنامهگی بسیار است
۸- فعالیت های سیاسی بی فاعده وبی اثر همراه با تقلب تذویر و دروغگوی فراوان است
۹- حق با زور دار و پول دار است
۱۰-حکومت فاسد، فاقد مسوولیت و مبرا از شرم و بدور از ترس از خدا و مخلوق خدا است
۱۱- قروطک بازی ، واسطه بازی وکمیشنکاری عام است
۱۲-روزانه در حوادث مختلف کشتن پنجصد انسان فرار شدن پنجصد انسان و بدبخت شدن پنجهزار انسان واقعیتی است که راه حل آن حرف مفت است
۱۳- انتخابات دروغ آست و تنها صاحب زر و زور حاکم سرنوشت مردم است
۱۴- سیاست بازی آزاد است تا هرکس هرچه دلش میخواهد بکند و بگوید
با توجه به همه این تفاوت های عملی در عملکرد امارت و جمهوریت شما طرفدار کدام نوع نظام هستید امارت یا جمهوریت؟
احمدشاه افغانزی
>>> سلام جناب لطف کنید مطالعات خویش را بیشتر کنید. غیر از این دو روش روش های دیگری هم هست. غیر مستقیم برای مردم تفهیم نکنید.
تشکر. سهیل
>>> بنیان گزاران تیوری مارکسیزم لینینیزم،نظریه شان این بود که یک کشور باید تمام مراحل تاریخی را از کمون اولیه گرفته تا برده داری و فیودالیزم و کاپیتالیزم باید بگذرانند تا به مرحله کمونیزم که مرحله پایینی آن عبارت از همان سوسیالیزم بود،برسند.
بعد ار ختم جنگ جهانی دوم و تقسیم جهان به سه بلوک یعنی سوسیالیزم یا بلوک شرق و کاپیتالیزم یا بلوک غرب و کشور های عدم انسلاک که به هیچ یک ازین دو بلاک دیگر نپیوستند،مبارزه بین بلوک سوسیالیزم و کاپیتالیزم برای جذب این کشور ها در بلوک خویش شروع شد.
چون اکثر این کشور ها فقیر و عقب مانده و فیودالی بودند و هنوز به مرحله کاپیتالیزم و یا سرمایه داری نرسیده بودند،کشور های سوسیالستی و بلوک شرق،راه رشد غیر سرمایه داری را به این کشور ها پیشنهاد کردند که از مرحله فیودالی،مستقیماً به مرحله سوسیالستی خیز میزدند.
یکی ازین کشور ها همین افغانستان بود که نه تنها از فیودالی به سوسیالیزم و کمونیزم خیز نزد،بلکه گلیم و نمد کمونیزم را نیز از جهان جمع کرد.
حالا کشور های غربی نیز نسخه جدیدی از دموکراسی را به افغانستان پیشنهاد کرده اند که عبارت از راه فساد و رشوه و زورگویی و اختلاس و قاچاق مواد مخدره و دزدی و راه زنی و معتادین و غیره است.
هر وقتی که مردم ازین راه ها سرمایه کافی بدست آوردند و سرمایه گزاری کردند،آهسته ،آهسته،بسوی قانونیت خواهند رفت.
چنانچه خود کشور امریکا نیز یک دوران مافیا و مافیا بازی را در امریکا گذشتانده است که همین حالتی که امروز در افغانستان وجود دارد،بشمول قاچاق الکول و سلاح و مهمات و قتل های زنجیره یی و غیره.گذشتانده است.
این که در افغانستان نیز روزی حکومت قانون و دموکراسی تحقق خواهد پذیرفت،آینده نشان خواهد داد.
>>> در امارت طالبان انسانیت و آزادی و حقوق شهروندی و حقوق زنان و مردان اصلن وجود ندارد انستان برده و کنیز است و زندگی از مرگ ملیومها مرتبه بدتر و زشت تر است. در جمهوری مردمی (که این حکومت دزدان ارگ نیست، جموریت اصلی)، همه حقوق شهروندان تآمین میشود و هرکس به حق و حقوقش میرسد.
>>> 1-در جمهوریت تحت نظارت امریکا میباشیم ودرامارت تحت نظر وکنترول پاکستان یا پنجابیها هستیم،
2-درجمهوریت مارا تشویق میکنند به آموختن تکنالوژی علم دانش وزندگی مانند سایر جهانیان اما در امارت مولاناهای ترورست پاکستانی که درپشت قراردارندمیگویند این دنیا موقتی است تکنالوژی مکنالوژی بدرد نمیخورد بروید مدرسه بخوانید وهمه شما ملا شوید
3- درجمهوریت گاهی امکان ساختن بند برق ممکن است اما درامارت پاکستان هرگز اجازه اعمار بند برق بالای دریا هارا نمیدهد
4- درجمهوریت کشورهای مختلف کمک های مختلف دربخش های مختلف میکنند اما درامارت باید همه چیز از افغانستان به پاکستان برده شود
5-درجمهوریت گوچ موبل فرنیچر زیاد استفاده میشود اما درامارت تفدانی نصوار چرس علاقمندان ومورد استعمال بیشتر دارد
6- درجمهوریت مشاورین زیاد است اما درامارت درصورت نبودن یا غیابت یک مقام یکی از اقاربش مثلا بچه کاکا ماما یا همسایه هایش میتوانند وظیفه مقام را اجرا نمایند
7 - درجمهوریت حکومت کم وبیش به فکر پیدا کردن کار برای مستحقین هستند اما درامارت قطعا این حرف نیست واینرذا از مسئولیت خود نمیدانند
8 - درجمهوریت اقلا استقلال داریم اما درامارت صوبه شدن حتمی است
9 - درجمهوریت دوتابعیه ها هم میتوانند درهربخش صاحب کاروبار ومقام شوند اما درامارت یک تابعیته پنجابی میتواند وزیر شود والی شود رئیس شود بدون اینکه کسی اورا بشناسد
10 - درجمهوریت برای تعدادی بنام های مختلف زمینه کار مساعد است اما درامارت تعداد بیکاران به اوج خود میرسد فرار ومهاجرت زیاد میشود درکنار آن راهزنی دزدی هم زیاد میشود همانطورکه درمرحله اول تسلط پاکستانی ها برما هرچند دست وپا قطع کردندبازهم دزدی دوام داشت
11- درجمهوریت اقلا از شرم خارجی ها ذره برخورد انسانی با مردم میشوداما درامارت برخورد وحشیانه ودوراز انسانیت است
12- درجمهوریت اقلا همانندش درسایرجهان حکومتی وجود دارد اما درامارت درهیچگوشه جهان چنان حاکمیت ظالمانه ووحشیانه درهیچ نقطه اززمین وجود ندارد ونه کسی آنرا می خواهد
13 - درجمهوریت احتمال رئیس جمهور شدن تعدادزیادی موجود است اما درامارت جاهلانه کاندید اصلی آی اس آی حقانی های پاکستانی هستند ،
14- درجمهوریت برای هرجنگ سالار زمین میدهند چوکی میدهند ودستش راباز میگذارند تاهر بدی که یمیتواند بکند اما درامارت یا جهالت بجز خود شان وپاکستانی ها دیگران اجازه هیچ حرکتی را ندارند
( پاکستانزی )
>>> جواب را مانند سوال کوناه باید داد
ما یک حکومت پادشاهی مشروط با یک چیزی تعدیلات زمان طاهر شاه مرحوم میخواهیم . خفه نشوید :
دموکراسی به سر ما گذاشت کلاه
امارت اسلامی نمود مارا تباه
فعولن فعولن فعولن مستفعلن
شاعر کلاسیک
م.ف
>>> خلاصه :
جمهوریت یعنی آزادی انسانیت ، زندگی
امارت یعنی جهالت ، بندگی دوزخ ،
نظام امارتی آنهم در زیر تسلط طالب صد مرتبه بدتر از نظام استالینی است
>>> مردم یکبار امارت خود ساخته ای اس ای پاکستان بزر نام امارت اسلامی طالبان را تجربه کردند زبان غیر پشتو نزد حاکمان جرم بود زن و مردم و دختر و پسر جوان بدون موجب توسط پولیس نظامی طالبان در راه عام بالایشان شلاق حواله میگردید در همان زمان اشغال پاکستان بنام طالبان در روز روشن خانه مرا دزد برد قیمت مواد خوراکی به بیشرین قیمت اش رسیده بود در عروسی های مردم بدون اجازه مالک منزل طالبان داخل میشدند و زن و مرد را شلاق میزدند و دف (دایره ) که زنان در بین خودشان انرا می نواختندزنان را لت و کوب میکردند و مرد خانه را دایره سوراخ کرده بهگردن مرد انداخته انرا به دستگاه پولیس برده زندانی میکردند و تاکه جریمه پرداخت نمیکردند رها نمیگردیدندخلاصه نه در فکر حیثیت و ابروی مر مسلمان بودند و نه در فکر حیثیت و ابروی زن مسلمان خود شان نماز نمی خواندن دیگران را چندین بار در یکوقت وادار به نماز خواندن با وضو و بی وضو میکردند حق خواستن جرم بود و صد ها نا رسایی های دیگر وجود داشت در جمهوریت حد اقل ازادی بیان و رسانه های ازاد وجود دارد حق خواستن جرم نیست حیثیت و ابروی کسی تعرض صورت نمیگیرد با زن و مرد و دختر و پسر جوان تا زمانی که جرم نکرده باشد پولیس بالایش حمله ور نمیکند اگر جرم و جنایت هم در کشور است از جانب ترورستان طالبان در نا امنی کشور است تجربهگذشته ثابت کرده که جمهوریت بهتر از امارت طالبانی استو انهم که طلبان یعنی جاسوسان پاکستان و حکومت غیر مستقیم پاکستان در افغانستان است .
>>> به نظر بنده این منطقی نیست که با تغییر نام چنین تفاوت ها می آید، و مردم افغانستان مزه تلخ هر دو را چشیده اند بهتر است از هر دو انتخاب شود .
>>> نمونه عملی امارت قبرستان است
در قبرستان تمام آنچه که در امارت است دیده میشود
چند تا ملا پاسداران قبرستان هستند و از نذر و خیرات خود میخورند و دیگران حق لب گشودن ندارند.
جمهوریت نظام انسان های زنده است
در جامعه زنده تلاش و کار و هیاهو است
در جامعه زنده به هزاران مشکلات وجود دارد که باید انسان ها با شناخت مشکلات و پیدا کردن راه حل آنها زندگی را خوش آیند بسازند.
همین فعلن ما ولایات و مناطقی داریم که امنیت عام در آن حکمفرما است چون باشندگان آن حد اقل همبستگی را دارند و نمی گذارند که میکروب طالب در جامعه شان رخنه کند.
پس راه حل تبدیل کردن جامعه به قبرستان نیست
راه حل آگاهی و حضور در صحنه و نه گفتن به غنی و تیم فساد زایش است
به همه رای دهید به جز غنی
به هیچ کس رشوه ندهید و از هیچ کس رشوه نگیرید که رشوه دهنده و گیرنده ملعون است.
خواهران محترم
وقتی شوهران تان برای شما زر و زور و خانه و زندگی لوکس فراهم میکنند پیش از اینکه فخر فروشی کنید اول از شوهران محترم تان بپرسید که این همه دارایی را از کجا کرده. وقتی فهمیدید حلال است نوش جان شما و خانواده محترم اما اگر دیدید حرام است بستر تان را جدا کنید تا زمانیکه شوهر محترم از حرام و حرام خوری دوری کنند در غیر آن شما هم با او یکجا ساکن دوزخ الهی خواهید شد.
پس بدانید که شما زنان و مادران ناجی های خود و خانواده خود هستید
دیگر اینکه طالب یعنی شاگرد علوم دینی
یک شاگرد اول باید درس های خودرا تمام کند و بعد به کار بپردازد
وقتی طالب ملا شد و مولوی وظیفه اش تعلیم و تعلم و ارشاد مذهبی است نه اینکه وزیر و وکیل و رئیس کمیته المپیک و مسوول شورای زنان و امثالهم
هرکه سیاست میخواهد برود و علوم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بخواند در غیر آن حاکمیت طالب در سیاست و جامعه به این میماند که ما جمعی از اساتید علوم طبی و مهندسی و زمین شناسی را به صفت ملا امامان مساجد بگماریم تا اقامه نماز کنند و نتیجه اش میشود غنی با مضحکه های خنده دارش که گاه میگوید قل اعوذ بالله و گاه حسین نواست خدا و گاه رکوع در نماز جنازه و گاه غلط خواندن شعر مولانا
پس هر کسی را به کاری آفریدستند
>>> این نوع تبلیغات جز یک عقب گرائی و طالب گرائی بیش نیست و ضد دیموکراسیست و ضدیت با تعلیم و تربیه انسانی است و میخواهند طرز اداره بدوی را دراین کشور پیاده کنند و مردم را ازهرگونه آگاهی جدید زندگی محروم سازند و این خواست کشورهایست که تا کنون درقرن های قبلی زندگی میکنند.نمیدانم سردمداران دیموکراسی جهان چطور به موضوع مهم حیاتی یک جامعه بی توجه اند اینرا نمیدانند که فردا از همین جا بلا های بسیاری بالای شان صادر خواهد شد.دوست ما باید نام خانواده گی اگر دارد باید تغیر دهد یعنی طالب زی مقصد زی باشد
دیگرش مهم نیست .
خارکش
>>> درنظامیکه نیت آمریکایهاصاف باشداونظام همه چیزاست اگرمنافع آمریکاوانگلیس نباشدوطن ویران خواهدشد نه امارات درکاراست ونه جمهوریتی فقط منافع آمریکایها وانگلسیهامهم ترازهمه چیزمردم افغانستان است.
>>> جناب افغانزی سلام : چه خوب شد که بعد از سالها به خواندن نوشته پر معنی و واقعیت شما نایل امدم و این دفعه اول است که در افغان پیپر تشریف آوردید خوش آمدید من همراه با فامیل طرفدار امارت هستیم اقلا برای مردم کار که پیدا خواهد شد آرامی بهترین نعمت است و همچنان دیگر خوبی ها که بیان نمو دید از اظهار نظر و قلم رسای تان جهانی سپاس . شاد و موفق باشید .
از دوستان نزدیک تان
>>> نویسنده نهایت محترم نخست السلام علیکم و رحمت الله و برکاته واقعا متن جالب را در معرض نظر خواهی گذاشته اید و شاید هم به زود ترین فرصت تایم لاین این پوره شود به هر حال ملت مان مزه هر دو را چشیده اند و هر کدام طرفدا و مخالفین خود را دارد به نظر بنده اگر سیستم امارت یک سلسله تغییرات گسترده را به مقایصه با امارت قبلی ۱۳۷۵ ۱۳۸۰ به سیستم ایجاد نماید ،بدون شک هواخواهان زیاد به این پروسه یکجا خواهند شد اما سیستم جمهوری که ما در طول ۱۸ سال شاهد آن بودیم فرضا این پروسه ادامه یابد بدون شک فاجعه های عظیم را شاهد آن خوایم بود
>>> مردم افغانستان هم امارت را تجربه کردند و هم جمهوریت را.
نه کل باند نه کدو، خاک به سر هردو.
>>> امارت اصلاح شدنی نیست ولی جمهوریت قابل اصلاح است.
>>> هردو مفکوره فاشیزم و دخترفروشی است اوغان هیچ خوب ندارد .
>>> نويسنده محترم شما فكر كرديد كه نسل امروز همان مردمي فريب خورده اي اند كه شما انها را در دهه هفتاد فريب داديد و گفتيد كه ما طالب هاي مدرسه استيم امديم حكومت را بگيريم بعدا به شما مردم حكومت را تسليم ميكنيم و خود ما دوباره به مدرسه رفته درس ميخوانيم.
انوقت مردم با شما جنگ نكردند و حتي كابل را بدون جنگ و خونريزي گرفتيد. ولي وقتي به قدرت رسيديد نه تنها ان را به مردم نداديد بلكه چوكي را در خود سرش كرديد كه تا ديگر خطا نخورد و نام ان سرش را امارت گذاشتيد. بعدا به تحقير و توهين و اذيت مردم شروع كرديد كه حاجت بيان نيست همه مردم ان ظلم هاي شما را ديده و ميدانند.
ثانيا انچه نقاط منفي در مورد جمهوريت ذكر كرديد همه ان مشكلات توسط شما خلق شده اگر شما نبوديد فعلا يك جمهوريت خيلي عالي مانند ساير ملل جهان را تجربه ميكرديم.
ثالثا اينكه تاريخ فريب كاري تان تمام شده مردم شما دروغ گويان ماهر قرن را شناخته و ديگر فريب دروغ هاي شما ظالم هاي خدا ناترس را نميخورند.
شما اگر ترس از خدا ميداشتيد اينقدر مسلمان را قتل عام نميكرديد.
امارت شما بازهم همان امارت ظلم و وحشت و بربريت خواهد بود مملو از تعصب زباني و نژادي . هدف شما از بين بردن و خلع قدرت دايمي اقوام غير پشتون تحت نام امارت است كدام هدف ديگر در امارت وجود ندارد. ميخواهيد قدرت را تحت نام امارت به طور دايمي در قبضه پشتون بياوريد و اين هدف و ساير اهداف شوم تان خلاف دين مبين اسلام است.
براي اقوام غير پشتون جمهوري اسلامي بهترين نظام است تا از حود سري هاي افراد و گروه هاي متعصب و زور گو كه خدا ج از انها متنفر است جلوگيري شود.
بنابرين امارت يك دسيسه عليه ساير اقوام پنداشته ميشود و نسل جوان و روشن فعلي ان را قبول ندارند.
چون ميدانند شما يك گروه متعصب قومي زباني استيد كه ساير اقوام و زبان ها در دوران امارت شما سركوب گرديده بود .
همچنان نسل جديد ميداند كه شما بار اول براي حاكميت زبان پشتو و از بين بردن حكومت فارسي زبانها قيام كرديد ولي اسلام را در روي خود نقاب قرار داديد. فعلا نقاب از روي شما افتاده ، شايد چند تا پشتون متعصب از شما پيروي كند ولي ساير اقوام و يك تعداد پشتونهاي با دانش هرگز شما و امارت خيالي تان را نميخواهند. اگر صلح واقعي ميخواهيد و ادعا داريد كه مردمي را كه از هر فاميل ان يكي دو تا را كشته ايد شما را دوست دارند، بياييد مردانه جمهوريت را بپذيريد و در انتخابات كانديد شويد ديده شود چند فيصد مردم به شما راي ميدهند.
شما خوب ميدانيد كه مردم شما و امارت تان را نميخواهند و شما در انتخابات ناكام ميشويد از همين جهت از جمهوريت ترس داريد .
اين را هم بدانيد كه مردم از شما متنفر اند ولي از ترس شما صداي خود را كشيده نميتوانند ورنه همه يكصدا شما را نفرين ميكنند.
تا چه وقت ميتوانيد با رعب و وحشت مردم را خاموش نگهداريد؟
وحشت و ظلم زمان حاكميت شما هنوز كابوس شب هاي مردم مسلمان اين كشور بيچاره است.
ايا ميخواهيد همان امارت وحشت و ظلم و بربريت را مردم بپذيرند تا هركه را خواستيد بكشيد و هركه را خواستيد زنداني كنيد به اسم زبان به اسم قوم به اسم اين و ان و دختر و زنش را بزور بگيريد. ؟
شاهكاري دوران امارت شما جز ظلم كشتار ويراني و از بين بردن اثار تاريخي و ارزش هاي اسلامي و هتك حرمت به مردم چيزي ديگري نبود.
شاييد با احساسات بگوييد نه ولي اگر واقع بين باشيد سر در گريبان كنيد خواهي گفت بلي چنين بود.
>>> در هر عمل از سیاست ، اداره ، تجارت ، دیانت و غیره عمل کرد ها نیت مهم است اگر هرگونه رژیمی با نیت پاک ، مشخص و صادقانه به عزم رفاه اجتماعی عمل کند مینوان به آن بها داد .
امروز در خیلی از کشور های جهان رژیم شاهی مشروط حکومت داری را پیش میبرد و مخالفت های شان در داخل یا رفع است یا به حد اقل بوده و آنهم برای بهتر و هر چه بهتر شدن امور واقع میشود.
اما بحث مناسبات و اختلافات سیاسی و حقوقی بین الملل موضوع جدا است که آنهم به ملت های دارای رژیم همه قبول جامعه صدمه کمتر را متوجه میسازد
حبیب الله صالح
>>> اگر جمهوریت و امارت همین است که از کودتای داوود تا این دوره بر ما
تحویل شده نفرت به همه ای آن . ما یک رژیم شاهی مشروط با یک اندازه
تعدیلات میخواهیم .
سامعه نواز
>>> امارت را هم مردم ديد نايجه نداشت اينبار صرف فدرالي ميخواهيم .
>>> بهترين راه براي رسيدن به صلح دايمي همانا سيستم فدرالي است تا هيچ كسي به كسي ظلم نتواند. از تك روي ها و تك خواهي ها در سيستم هاي متمركز مردم به ستوه امده و اينقدر ظلم و وحشت در هيچ جاي دنيا ديده نشده كه در افغانستان تجربه شده.
به پيش به سوي افغانستان فدرال.
>>> ازموده را ازمودن خطاست امارت و شاهي و جمهوريت همه ازموده شده و نتيجه خوب نداشته و كشور به طرف بد بختي و عقب ماني سوق داده شده و بنياد هاي اساسي كشور كه همانا اتفاق و همدلي اقوام ساكن كشور است از بين رفته خصوصا در چند سال اخير دشمني هاي قومي از طرف زعام قوم پرست به اوج خود رسيده. گروه هاي قومي مانند طالب و غيره بوجود امده كه به خون ساير اقوام بازي دارد. درين مقطع حساس بهترين گزينه حكومت فدرالي است تا كشور به سمت ترقي و تعالي در حركت بيافتد و صلح پايدار بوجود ايد.
>>> من نظر خود و جمعیت چند نفری حلقهء خود را در قالب یک غزل کوتاه
بیان میکنم . توقع است نشر شود .
( چه نوع رژیم یا سیستم )
دموکراسی به سرم بگذاشته کلاه // امارت اسلامی مارا کرده تباه //
باغ محتاج آب است،تغذیه وتربیه // اگر نباشد پرورش می خشکد گیاه //
در اختلافات و قراءت های مختلف // دانهء گندمم در بین دو سنگ آسیا //
خون و آتش وفساد منظورخدانیست // از سیاست خوانده ایم عدل، نرمی ورفاه/
لیک درشش وچهل سال ازداودتاکنون// درسیستم ،جنگ قدرت بوده کرسی وجاه/
ملت مظلوم به خون دل دارد وضوء // ظلم واضح است،نی سهو است نی اشتباه/
مشروطه به ،باتعدیل مناسب به روز//باشد صدر اعظم و هم مسول بُود شاه //
جایی اظهار بسیار نیست اینجا ای حبیب
با پنج دهه تجربه سخن سازم کوتاه
م . ش . ف بدخشان
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است